Zamknij

Lockdown dobił małe sklepy? Polacy rzadziej robią zakupy, ale kupują więcej

11.10.2021 08:25
Małe sklepy tracą klientów
fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Pandemia zmieniła nasze zwyczaje zakupowe, na czym tracą małe sklepy – zwracają uwagę eksperci z Centrum Monitorowania Rynku.

Obostrzenia w handlu, wielkie kolejki, godziny dla seniorów i limity klientów zostały już za nami. Choć zasady sanitarne zostały złagodzone, to pandemia ukształtowała w nas nowe nawyki zakupowe – zaznaczają eksperci.

Zakupy robimy rzadziej, planujemy wydatki i kupujemy tyle, by wystarczyło na kolejny tydzień. Tracą na tym małe sklepy, bo codzienne, doraźne zakupy, odeszły do lamusa.

Małe sklepy na straconej pozycji

-Zmiana zwyczajów zakupowych spowodowana kolejnymi lockdownami w czasie pandemii, nie służy małym sklepom - wskazuje Magdalena Wilgatek z Centrum Monitorowania Rynku (CMR).

Jak zaznaczyła, zmiany w zachowaniach klientów wywołała pierwsza fala pandemii. - Z jednej strony mieliśmy szereg ograniczeń administracyjnymi jak np. godziny dla seniorów, limity osób w sklepach, z drugiej strony obawy konsumentów. Wtedy nastąpił spadek częstotliwości zakupów, przy jednoczesnym wzroście średniej wartości koszyka, dzięki czemu wartość sprzedaży utrzymuje się na poziomie podobnym jak w okresie przed kwarantanną – dodała ekspertka.

Oswojenie się Polaków z pandemią i zagrożeniem spowodowanym możliwością zakażenia, a także zmiana zwyczajów zakupowych, nie służą sklepom małoformatowym 

Magdalena Wilgatek

CMR dodaje, że nadal można obserwować wzrost sprzedaży produktów z długim terminem ważności. Ekspertka prognozuje, że jeśli w czwartej fali pojawią się obostrzenia, przetrwają tylko te małe sklepy, w których sąsiedztwie nie ma wielkoformatowej konkurencji.

Warto nadmienić, że na lokalnych sprzedawców wpływa dodatkowo masowe obchodzenie zakazu handlu przez największe sieci handlowe. Ustawodawca argumentował, że zakaz ten sprzyjać miał nie tylko pracownikom zyskujących wolne niedziele, ale i małym sklepom, które ostatniego dnia tygodnia zyskiwały klientów. Tymczasem kilkanaście sieci handlowych dzięki umowie z operatorem pocztowym znów otworzyło się w niedziele, przyciągając klientów, którzy dotąd robili zakupy w małych sklepach.

RadioZET.pl/PAP/CMR