Zamknij

Litr paliwa za 4,80 zł? Wystarczy jedna zmiana w tarczy antyinflacyjnej

02.12.2021 11:52
cennik paliwa na stacji
fot. Tomasz Kawka/East News

Ceny prądu elektrycznego, gazu ziemnego i ciepła systemowego spadną dzięki obniżce akcyzy oraz stosowanych stawek podatku VAT. W przypadku paliw rząd zdecydował tylko o zredukowaniu akcyzy do minimalnego wyznaczonego przez UE poziomu oraz zawieszenia pobierania podatku handlowego, dzięki czemu benzyna i olej napędowy mają potanieć o 20-30 groszy na litrze. A o ile spadłyby ceny, gdyby obniżyć VAT także na paliwo?

Tarcza antyinflacyjna ma uchronić Polaków przed skokowymi podwyżkami rachunków na początku 2022 roku. Liczona rok do roku inflacja w listopadzie 2021 wyniosła 7,7 procent, a Narodowy Bank Polski przyznał, że w najbliższych miesiącach temp wzrostu cen będzie jeszcze rosnąć.

Duży wpływ będą miały na to ceny nośników energii: podwyżki dla klientów indywidualnych są nieuniknione. Rząd niechcący zdradził, ile wyniosą, przyznając pośrednio, że przewidziane w tarczy antyinflacyjnej obniżki danin nie pokryją nawet połowy spodziewanych wzrostów cen. Rekompensować ma to dodatek osłonowy, który po poszerzeniu ma trafić do 6,8 mln gospodarstw domowych. Duży wpływ na wysokość inflacji mają ceny paliw, których zużycie wliczane jest w koszty wytworzenia i transportu praktycznie wszystkich wytwarzanych produktów. Żeby naprawdę wpłynąć na wysokość inflacji, rząd powinien zmniejszyć także stawki VAT obowiązujące na benzynę i olej napędowy. O ile spadłyby wtedy ceny na stacjach?

Ceny paliw z tarczą antyinflacyjną. Ile będzie kosztować benzyna i olej napędowy?

Tarcza antyinflacyjna przewiduje tymczasowe obniżenie akcyzy na paliwa do „minimalnego poziomu dopuszczalnego w UE” oraz zwolnienie z pobierania podatku handlowego, znanego także jako podatek od sprzedaży detalicznej.

Pierwsze rozwiązanie ma wejść w życie 20 grudnia 2021, dzięki czemu paliwa powinny potanieć jeszcze przed świętami. Druga tura obniżek zostanie wdrożona 1 stycznia 2022; tymczasowe obniżki będą obowiązywać do 31 maja 2022 roku.

Rząd chwalił się, że obniży akcyzę na prąd elektryczny do 0 zł. Nie wspomniał jednak, że wynosi ona 5 zł za 1 MWh, co przy wyliczonym przez GUS (dane za 2018 rok) średnim rocznym zużyciu energii elektrycznej w wysokości 1,5-2 MWh na gospodarstwo domowe oznacza realną obniżkę (redukcja akcyzy ma obowiązywać przez trzy miesiące) w wysokości od 1,87 zł do 2,5 zł. A jak przedstawia się wysokość akcyzy na paliwo? Zapytaliśmy specjalizujące się w analizach rynku paliw BM Reflex.

Unijne minimum wynosi w przypadku akcyzy na paliwa wynosi 359 euro (około 1650 zł) za 1000 litrów dla benzyny oraz 330 euro (około 1520 zł) za 1000 litrów dla oleju napędowego. Urszula Cieślak, Dyrektor Marketingu w BM Reflex poinformowała, że zredukowanie opłat do takiego poziomu przełoży się na dostrzegalną obniżkę cen paliw przed świętami.

Z tytułu obniżenia akcyzy w III dekadzie grudnia będzie to około 18 gr/l w przypadku benzyny, 10 groszy/l dla oleju napędowego i około 20 groszy/l autogazu. Po nowym roku w wyniku pełnego wprowadzenia rozwiązań w ramach tarczy możemy liczyć jeszcze dodatkowo na 5-7 groszy na litrze. Ostatecznie skala obniżek będzie zależała od poziomu cen ropy i paliw gotowych na rynku europejskim oraz kursu USD/PLN, czyli paliwa mogą stanieć bardziej lub mniej. Obniżenie podatków będzie oznaczało, że w cenie litra paliwa będzie ich odpowiednio mniej, ale należy pamiętać, że dla trwałego obniżenia cen na stacjach potrzebne będą tańsza ropa i silny złoty.

Urszula Cieślak

Nasza rozmówczyni zastrzegła jednak, że w rządowym projekcie są wciąż niejasności dotyczące potencjalnego wliczania do wysokości akcyzy także opłaty emisyjnej. W jednym z możliwych scenariuszów oznaczałoby to… konieczność podwyżki akcyzy od 1 stycznia 2022, gdyż jej wysokość byłaby niższa, niż wyznaczone przez UE minimum.

Do tej pory do ustalenia poziomu minimalnego w kraju uwzględnialiśmy akcyzę i opłatę paliwową. Teraz obserwujemy nieco inne podejście i do spełnienia kryterium minimum unijnego uwzględniona zostanie opłata emisyjna. Warto wspomnieć, że podczas pierwszej prezentacji założeń tarczy antyinflacyjnej Premier zapowiadał zaniechanie poboru opłaty emisyjnej, obok obniżenia akcyzy. W takiej sytuacji obniżka podatku akcyzowego w przypadku oleju napędowego byłaby niemożliwa do realizacji. Od 1 stycznia 2022 r. należałoby ją wręcz podnieść.

Urszula Cieślak

4,80 zł za litr paliwa. Gdyby rząd konsekwentnie obniżył VAT także na benzynę i olej napędowy

Tak jak w przypadku prądu elektrycznego, wpływ akcyzy na ostateczną cenę dla klienta końcowego jest znacznie niższy, niż podatku VAT.

O le potaniałoby paliwo, gdyby rząd zdecydował się na obniżenie stawek podatku od wartości dodanej także na benzynę i olej napędowy?

Średnio za litr Pb95 czy ON płacimy jeszcze około 6 zł. Zatem spadek stawki VAT na paliwa do 5 lub 8 procent (przy wysokości podstawy netto na obecnym poziomie) przyniósłby obniżkę ceny odpowiednio o 89 lub 74 groszy na litrze.

Urszula Cieślak

W optymistycznym wariancie przedstawionym przez premiera Morawieckiego ceny paliw po obniżeniu akcyzy i wstrzymaniu poboru podatku handlowego mogą spać o 30 groszy na litrze. Gdyby rząd zdecydował się na także na obniżenie stawek VAT na benzynę i olej napędowy, kierowcy mogliby płacić łącznie mniej nawet o 1,19 zł (VAT obniżony do 5 procent) lub 1,04 zł (VAT 8 procent) mniej, niż obecnie.

Oznacza to, że ceny spadłyby z około 6 zł za litr do około 4,80 zł lub 4,95 zł za litr. Dlaczego rząd nie zdecydował się na taki krok? Odpowiedź jest prosta: nie chce obniżać dochodów budżetowych. Koszt obecnych rozwiązań tarczy antyinflacyjnej oszacowany jest na 10 mld zł. Obniżenie VAT na paliwo znacznie zwiększyłoby obciążenie dla finansów państwa. Poza tym, na inflacji budżet korzysta: im wyższe ceny, tym większe podatki i wpływy budżetowe.

Urszula Cieślak podkreśliła, że nie tylko podatku wypływają na ceny paliw. Na rynkach hurtowych ceny ropy zaczynają spadać, co powinno mieć przełożenie także na obniżki przy dystrybutorach.

RadioZET.pl