Zamknij

Lidl i Aldi odmawiają sprzedaży piwa bezalkoholowego nieletnim

20.07.2020 15:31
Lidl i Aldi odmawiają sprzedaży piwa bezalkoholowego nieletnim
fot. Aleksandar Karanov/Shutterstock (ilustracyjne)

Piwo bezalkoholowe tylko dla pełnoletnich? Taką politykę w swoich marketach prowadzą sieci handlowe Lidl i Aldi. Ich przedstawiciele tłumaczą, dlaczego nie pozwalają nieletnim nabywać piwa bez procentów.

Lidl i Aldi należą do sieci handlowych, które nie pozwalają kupować piwa bezalkoholowego przez nieletnich klientów. Jak podał portal Business Insider Polska, w marketach tych sieci piwo z zawartością alkoholu 0,5 proc. i mniej można mieć tylko z pokazaniem dowodu tożsamości i po przekroczeniu 18. roku życia.

W jaki sposób obie sieci tłumaczą takie regulacje?

Lidl i Aldi nie sprzedaje piwa bezalkoholowego nieletnim 

"Weryfikacja wieku przy sprzedaży piwa bezalkoholowego wykształciła się m.in. w związku ze stanowiskiem Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA), która wskazała, że co prawda piwo bezalkoholowe nie stanowi napoju alkoholowego (w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi), ale sprzedaż rzeczonego napoju dzieciom i młodzieży budzi poważne wątpliwości wychowawcze" - podało biuro prasowe Lidl Polska, na pytania Business Insider Polska.

Zobacz także

PARPA rekomenduje, aby nie sprzedawać bezalkoholowego piwa nieletnim. Powodem jest zagrożenie wyrobienia w nich nawyku spożywania w przyszłości alkoholu z procentami. Warto podkreślić, że wiele marek piwa bezalkoholowego do złudzenia przypomina te z zawartością alkoholu. 

Podobną politykę jak Lidl, stosuje również Aldi. - Nasi sprzedawcy mają więc możliwość odmowy sprzedaży piwa bezalkoholowego, jeśli jego nabywcą ewidentnie jest dziecko - podkreśliła Agata Biernacka, rzecznik prasowa Aldi Polska, cytowana przez Business Insider Polska.

Okazuje się jednak, że w sprawie dostępności piwa bezalkoholowego nie ma zgody wśród wszystkich sieci handlowych. Nieletnim takie trunki bez przeszkód sprzedaje Biedronka.

Zobacz także

"Piwa bezalkoholowe w systemach naszej sieci należą do innej niż alkohol kategorii. W związku z tym potwierdzenie tożsamości przez osobę kupującą nie jest wymagane przez system. Dotyczy to zarówno kas automatycznych, jak i tych obsługiwanych przez kasjerów" – przekazało biuro prasowe Biedronki, na pytania Business Insider Polska. Podobne stanowisko wyraziła sieć Auchan. 

Zgodnie z polskim prawem, nie ma przeciwwskazań, aby bezalkoholowe piwo było sprzedawane nieletnim. Rynek piwa bezalkoholowego jest w Polsce coraz większy. Praktycznie każdy liczący się w branży handlowej browar ma w swojej ofercie trunki bez procentów w różnych wariantach smakowych. 

Według badania firmy Nielsen, w 2019 roku sprzedaż piwa bezalkoholowego stanowiło około 5 proc. ogółu rynku złocistego trunku. 

RadioZET.pl/Business Insider Polska