Zamknij

Lex Uber wchodzi w życie. Czeka nas chaos w sylwestrową noc?

30.12.2019 12:04
Lex Uber wchodzi w życie od 2020 roku. Jakie zmiany?
fot. Proxima Studio/Shutterstock (ilustracyjne)

Aplikacja mobilna jako kasa fiskalna i obowiązek zdobycia licencji w egzaminach bez topografii - takie wymagania wprowadza znowelizowana ustawa o transporcie drogowym. Tak zwany lex Uber wchodzi w życie 1 stycznia 2020 roku. Portal Prawo.pl alarmował, że przez bałagan prawny w sylwestrową noc taksówkarze mogą liczyć na większy zarobek.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Lex Uber, jak potocznie nazywana jest ustawa regulująca rynek płatnych przewozów w Polsce, zacznie obowiązywać wraz z początkiem 2020 roku.

Kierowcy pracujący z aplikacjami Ubera, Bolta czy Free Now będą zmuszeni zdobyć licencje na przewóz, ale bez konieczności zdawania egzaminu z topografii miasta. Dodatkowo aplikacja mobilna może służyć jako taksometr.  

Zobacz także

Lex Uber spowoduje chaos?

Jak podał portal Prawo.pl, przed nowym 2020 rokiem nie zostały wciąż opublikowane dwa kluczowe rozporządzenia: ministra cyfryzacji w sprawie aplikacji mobilnej służącej do rozliczania opłaty za przewóz osób oraz ministra finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania.

Ponadto rozporządzenia o nowych wzorach licencji na przewozy zostało opublikowane 10 grudnia, więc samorządy miały bardzo mało czasu na przygotowanie się do nich. W skrócie - lex Uber będzie obowiązywał od 1 stycznia 2020 roku, ale zapisy nowelizacji nie od razu zostaną zastosowane. 

Zdaniem portalu to spowoduje, że w sylwestrową noc na finansowe żniwa mogą liczyć tradycyjni taksówkarze.

Dlaczego? Posiadają ważne licencje, a w swoich pojazdach używają już taksometrów i kas fiskalnych. Tymczasem ich konkurenci z Ubera czy Bolta o pozwolenia dopiero muszą się starać, a przez brak ministerialnych rozporządzeń nie mogą wykorzystywać aplikacji mobilnych do rozliczania przejazdów.

Zobacz także

Jest trzymiesięczny okres przejściowy

Ponadto branża taksówkarska od miesięcy walczyła przeciwko wprowadzeniu lex Uber, ponieważ ich zdaniem zmiany działają na szkodę korporacji przewozowych i sprzyjają szarej strefie. Z kolei rządzący zapewniają, że nowelizacja ustawy położy kres czarnemu rynkowi przewozów.

- Przede wszystkim trzeba pamiętać że ustawa wprowadza trzymiesięczny okres przejściowy na uzyskanie licencji dla pośredników. W moim przekonaniu okres ten należy rozumieć, jako czas na dostosowanie działalności pośrednictwa do nowych zasad. co oznacza, że najpóźniej od 1 kwietnia albo od dnia uzyskania licencji na pośrednictwo, pośrednik musi stosować nowe przepisy - podkreślił  Marcin Chomiuk, radca prawny i partner w kancelarii JDP (Jara Drapała & Partners), w rozmowie z Prawo.pl.

Firma Uber zapewniła, że ma podpisane umowy z pośrednikami współpracującymi z licencjonowanymi kierowcami. Dlatego nie obawia się o chaos w przewozach po 1 stycznia 2020 roku. Z kolei Free Now oferuje również przejazdy licencjonowanymi taksówkami.

Zobacz także

RadioZET.pl/Prawo.pl/PAP