Media: przejęcie Condor Air będzie kosztować ok. 2,6 mld zł

28.01.2020 13:41
LOT przejął Condor Air. Ile kosztowała transakcja?
fot. Vytautas Kielaitis/Shutterstock (ilustracyjne)

Ponad 2,6 mld złotych - tyle według mediów ma kosztować przejęcie przez LOT wakacyjnych linii lotniczych Condor Air. Czy transakcja to sukces dla Polski? 

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Polska Grupa Lotnicza (PGL), do której należy np. LOT, przejęła zadłużone niemieckie linie lotnicze Condor Air, które popadły w tarapaty finansowe po bankructwie biura podróży Thomas Cook.

O transakcji uroczyście poinformował w piątek premier Mateusz Morawiecki. Przedstawiał on zakup niemieckich linii jako sukces polskiego rządu. 

Miliardowy zakup LOT

Ile kosztowała transakcja? "Gazeta Wyborcza" powołała się na doniesienia niemieckich mediów, według których LOT za Condor Air zapłacił 250 mln euro, czyli w przeliczeniu około 1 mld zł. To znaczne mniej niż rok temu, kiedy biuro podróży Thomas Cook planowało sprzedać linię za 1,25 mld euro.

Zobacz także

Do tego trzeba liczyć dług, który Condor Air musi spłacić pomoc państwową w wysokości 380 mln euro (ok. 1,6 mld zł). To oznacza, że koszty przejęcia wakacyjnych linii lotniczych to około 2,6 mld zł.

"Wyborcza" przypomniała, że Condor Air rocznie obsługuje około 10 mln pasażerów - tyle, co LOT. W ubiegłym roku przejęciem wakacyjnych linii była niemiecka Lufthansa, ale przewoźnika odstraszyła wysoka cena oferowana w ubiegłym roku.

- Razem z LOT-em będziemy obsługiwać dwa razy więcej pasażerów, tworząc tym samym jedną z największych grup lotniczych i wiodącą linię wakacyjną w Europie - podkreślił Ralf Teckentrup, prezes zarządu Condora, cytowany przez dziennik.

Z kolei Maciej Nykiel, wcześniej szef Neckermanna w Polsce (spółki córki Thomas Cook), ocenił, że Condor Air to wciąż zdrowa firma i transakcja powinna opłacić się LOT-owi.

Zobacz także

Bankowi Pekao powierzono zorganizowanie konsorcjum finansującego transakcję kupna Condor Air, w którym Pekao będzie pełnił wiodącą rolę. W konsorcjum wspierającym transakcję znalazły się również PZU oraz PKO BP. Pekao Investment Banking (należący do Grupy Pekao) oraz Lazard wspierały PGL od strony doradczej przy tej transakcji.

Jacek Sasin, minister aktywów państwowych, w rozmowie z portalem WP.pl podkreślił, że w sprawie przejęcia niemieckich linii "wszystko zostało bardzo dokładnie przeanalizowane przez organy spółki LOT, przez zarząd i radę nadzorczą".

To, że montaż finansowy do tej transakcji udało się zrealizować dzięki rzeczywiście dobrej współpracy LOT z innymi podmiotami spółek Skarbu Państwa z zakresu sektora finansowego - to bardzo dobrze, bo to pokazuje, że pomysł takiego jednolitego nadzoru w Ministerstwie Aktywów Państwowych był dobry, bo pozwolił na realizację tego przedsięwzięcia

Jacek Sasin

LOT i Condor. Porównanie

PLL LOT w 2019 roku przewiózł ponad 10 mln pasażerów, ponad dwa razy więcej niż cztery lata wcześniej.

LOT dysponuje flotą 80 samolotów, w tym 15 Boeingami 787 Dreamliner. W swojej ofercie ma ponad 120 połączeń, w tym 18 połączeń dalekodystansowych z Ameryką Północną i Azją.

Z kolei Condor lata do wakacyjnych miejsc na świecie od 1956 roku. Każdego roku około 9,4 mln pasażerów podróżuje na pokładach Condora z ośmiu niemieckich lotnisk do około 90 miejsc w Europie, Afryce i Ameryce, jak. np. do Las Vegas czy Havana.

Jego głównym hubem jest lotnisko we Frankfurcie. W roku obrotowym 2018/19 Condor Flugdienst GmbH zanotował około 57 mln euro zysku operacyjnego, przy przychodach na poziomie około 1,7 mld euro.

Zobacz także

RadioZET.pl/Gazeta Wyborcza