Zamknij

Zakaz dotykania produktów w sklepach? Polacy są za - badanie

24.07.2020 10:08
Koronawirus. Zakaz dotykania produktów w sklepach popierają klienci
fot. Maria Sbytova/Shutterstock (ilustracyjne)

Większość klientów popiera czasowy zakaz dotykania świeżych artykułów w sklepach - wynika z badania przeprowadzonego dla Grupy BLIX i Hiper-Com Poland. Powodem bezpieczeństwo podczas pandemii koronawirusa.

Pandemia koronawirusa spowodowała ogromne starty w branży handlowej. W okresie od marca do maja obowiązywały w sklepach restrykcje dotyczące osób mogących jednocześnie robić zakupy.

Ponadto wiele punktów handlowych było zamkniętych i nawet częściowe zniesienie obostrzeń nie przyniosło odrobienia start. Tym bardziej, że wewnątrz sklepów nadal oficjalnie obowiązuje polecenie zasłaniania nosa i ust oraz stosowania rękawiczek. Jak na te zasady patrzą klienci?

Zakaz dotykania produktów w sklepach?

Jak wynika z badania UCE RESEARCH i SYNO Poland, przeprowadzonego dla Grupy BLIX i Hiper-Com Poland, łącznie 51,4 proc. Polaków robi zakupy w rękawiczkach. Z kolei 46,9 proc. tego nie praktykuje. Tylko 1,7 proc. respondentów jest w tej kwestii niezdecydowanych.

Zobacz także

- Duża część konsumentów prawdopodobnie nie wie, jakie są aktualne zalecenia. Dlatego tak wiele osób się do nich nie stosuje - komentował Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX

Sieci handlowe mogłyby wyraźniej o tym przypominać i zawsze udostępniać rękawiczki przy wejściach do sklepów. To znacząco podwyższyłoby odsetek osób korzystających z tych środków ochrony. Niemniej jednak ponad połowa konsumentów ich używa. I to jest postawa bardzo odpowiedzialna społecznie

Marcin Lenkiewicz

Co więcej - 71 proc. badanych uważa, że w sklepach należy wprowadzić czasowy zakaz dotykania produktów świeżych, czyli pieczywa, warzyw i owoców. Odmiennego zdania jest 23 proc. respondentów.

Zaledwie 6 proc. badanych nie ma na ten temat opinii. W ocenie Michała Majszczyka z Hiper-Com Poland, większość Polaków wie, że koronawirus może się utrzymywać na żywności i przenosić na inne powierzchnie. Świadczy o tym wysoki odsetek zwolenników zakazu.

Taka postawa powinna być wspierana przez sieci. Mogą do niej zachęcać m.in. przy drzwiach wejściowych do sklepów i w gazetkach promocyjnych. Niedawno WHO (Światowa Organizacja Zdrowia - przyp. red.) informowała, że koronawirus utrzymuje się na powierzchniach dłużej niż wstępnie zakładano. To oznacza, że nadal należy wyjątkowo dbać o higienę, zwłaszcza ważąc czy pakując osobiście żywność w sklepach

Marcin Lenkiewicz

Zobacz także

Badanie wykazało też, że 50,2 proc. konsumentów chce czasowego zakazu dotykania wszelkich produktów eksponowanych na półkach sklepowych. Przeciwnego zdania jest 44% respondentów. 5,9 proc. nie ma swojej opinii w tej sprawie.

Z jednej strony konsumenci chcieliby hamować roznoszenie wirusa, ale z drugiej – mieliby ograniczoną możliwość przeczytania etykiety produktu czy sprawdzenia daty jego ważności. Utrudnione byłoby też zapoznawanie się z ostrzeżeniami dotyczącymi alergenów, które dla wielu osób są śmiertelnie niebezpieczne

Michał Majszczyk

Ponadto z badania wynika, że aż 66,3 proc. Polaków rzadziej dotyka teraz produktów w sklepach niż czyniło to przed pandemią. Zaprzecza temu 28,9 proc. ankietowanych, a 4,8 proc. nie potrafi tego określić.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI przez UCE RESEARCH i SYNO Poland dla Grupy BLIX i Hiper-Com Poland na reprezentatywnej próbie 1 032 dorosłych Polaków.

RadioZET.pl/Monday News