Zamknij

Koronawirus. Dlaczego latają puste samoloty?

19.03.2020 13:00
Koronawirus. Dlaczego latają puste samoloty?
fot. muratart/Shutterstock (ilustracyjne)

Linie wysyłają puste samoloty, aby nie stracić slotów na portach lotniczych. Europarlamentarzyści alarmują, że to nie tylko marnotrawstwo pieniędzy, ale również zagrożenie dla środowiska. Apelują o wypracowanie mechanizmów w tej sprawie.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Epidemia koronawirusa spowodowała, że branża lotnicza stanęła przed obliczem jednego z największych historii kryzysów w historii komercyjnej awiacji. 

Większość przelotów została odwołana, a część krajów wstrzymała loty międzynarodowe i krajowe, w tym Polska.

Dlaczego latają puste samoloty?

Mimo to, linie lotnicze wysyłają nadal puste samoloty bez pasażerów. Dlaczego? 

Zobacz także

Powodem jest obawa przed startą slotów na portach lotniczych, za które linie płacę bardzo wysokie opłaty. Jeśli nie są regularnie wykorzystywane, mogą zostać odebrane poszczególnym przewoźnikom.

Głos w tej sprawie zabrała Komisja Europejska oraz Parlament Europejski.

Karima Delli (Zieloni), przewodnicząca Komisji Transportu i Turystyki PE, z zadowoleniem przyjęła szybki wniosek Komisji Europejskiej i zobowiązała się do niezwłocznego podjęcia prac nad przepisami.

Loty pustych samolotów nie leżą w niczyim interesie, a odbywa się to wielkim kosztem dla środowiska i gospodarki. Musimy położyć kres tej praktyce i upewnić się, że przemysł lotniczy jest w stanie poradzić sobie z obecnymi nadzwyczajnymi okolicznościami spowodowanymi wybuchem COVID-19

Karima Delli

Zobacz także

Europosłanka dodała, że zasada "wykorzystuj albo tracisz" była już w przeszłości kilkakrotnie czasowo zawieszana, a Parlament Europejski oraz Rada Europejska poszukują szybkiego rozwiązania dla obecnej sytuacji.

Zasady przydzielania czasu na start lub lądowanie dotyczą zawsze kolejnego sezonu. Przydziały czasu na start lub lądowanie na lato 2020 zostały potwierdzone w ubiegłym roku. Oznacza to, że będzie wystarczająco dużo czasu na pracę i głosowanie w sprawie tych priorytetowych przepisów.

Parlament analizuje teraz wniosek Komisji Europejskiej i w najbliższych dniach ogłosi dokładne szczegóły dotyczące kolejnych kroków proceduralnych mających na celu rozpoczęcie prac legislacyjnych wspólnie z Radą Europejską.

Zobacz także

Na czym polega zasada "wykorzystaj albo tracisz"?

Zgodnie z unijnymi przepisami, jeżeli przewoźnik lotniczy wykorzystał przynajmniej 80 proc. przydziałów czasu na start lub lądowanie w danym sezonie, zachowa je w kolejnym sezonie (konwencja ta jest określana jako "historyczne przydziały czasu na start lub lądowanie" lub "zasada 80-20").

W przeciwnym razie, przydziały czasu na start lub lądowanie wracają do puli w celu ich ponownego przydzielenia.

W związku z tym przydziały czasu na start lub lądowanie, które nie są w pełni wykorzystywane przez przewoźników lotniczych, są ponownie przydzielane (tzw. zasada "wykorzystuj albo tracisz").

Zasada "wykorzystuj albo tracisz" była jednak wielokrotnie w przeszłości czasowo zawieszana, na przykład po zamachach terrorystycznych z 11 września 2001 roku, podczas wojny w Iraku, podczas epidemii SARS w latach 2003 i 2009 oraz w odpowiedzi na kryzys gospodarczy i jego wpływ na przewoźników lotniczych.

Zobacz także

RadioZET.pl/PAP