Zamknij

ZUS: wypłata emerytur i rent bez zakłóceń z powodu koronawirusa

19.03.2020 15:21
Koronawirus. Co z wypłatą rent i emerytur z ZUS-u?
fot. Igor Smirnow/KPRP

Co z wypłatą rent i emerytur, w tym trzynastki, w związku ze stanem zagrożenia epidemicznego? Do sprawy odniosła się prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS).

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Koronawirus spowodował wprowadzenie w Polsce stanu zagrożenia epidemicznego i ograniczenie pracy niektórych urzędów.

Co z wypłatami emerytur i rent?

ZUS zapewnił, że pomimo trudnej sytuacji epidemiologicznej w kraju placówki ZUS na bieżąco realizują wypłaty świadczeń.

Zobacz także

- Chciałabym uspokoić naszych świadczeniobiorców, a w szczególności emerytów i rencistów, a także pracowników i pracodawców. Wypłaty wszelkich świadczeń są realizowane na bieżąco i zgodnie planem. Nie ma powodów do obaw - podkreśliła prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.

Jak dodała, nie są zagrożone również wypłaty trzynastek.

Całkowity koszt dodatkowego rocznego świadczenia to prawie 12 miliardów złotych. Trzynastki będą wypłacane z urzędu, nie będzie więc trzeba składać wniosków. Większość osób otrzyma je wraz z kwietniową emeryturą lub rentą. Trzynaste świadczenie będzie przysługiwało osobom, którym prawo do emerytury lub renty istniało 31 marca 2020 roku

Prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS

Zobacz także

ZUS na bieżąco wypłaca nie tylko emerytury i renty, ale również inne świadczenia, w tym np. zasiłek pogrzebowy, opiekuńczy, czy chorobowy.

Bez zakłóceń ZUS wypłaca także zwaloryzowane emerytury i renty. Od marca podwyżki objęły ponad 8 mln świadczeniobiorców. Koszt tegorocznej waloryzacji rent i emerytur to 9,2 mld zł.

Jak pracuje ZUS podczas kwarantanny?

W środę ZUS wzmocnił swoją infolinię i uruchomił trzy nowe numery telefonów obsługiwanych przez ekspertów.

Klienci mogą dzwonić na dodatkowe numery telefonów, pod którymi pracownicy Zakładu odpowiadają na pytania w najważniejszych aktualnie sprawach. Pod trzema dodatkowymi numerami telefonu pracownicy ZUS dyżurują w dni robocze (od poniedziałku do piątku) w godzinach 7–15.

Dzwoniąc pod numer 22 290 87 01 każdy może uzyskać informacje na temat obsługi w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji, a także na temat obsługi w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły.

Zobacz także

Drugi uruchomiony numer 22 290 87 02 to obsługa w sprawie wsparcia dla przedsiębiorców, a trzeci - 22 290 87 03 to obsługa w sprawie odwołanych badań lekarskich i rehabilitacji leczniczej.

Nadal działa również ogólna infolinia ZUS pod numerem 22 560 16 00. Konsultanci obsługują ją w godzinach 7-18 w dni robocze.

Pytania do ZUS można wysyłać również mailem na adres cot@zus.pl. Wysłanie zapytania jest także możliwe po zalogowaniu do Platformy Usług Elektronicznych.

We wszystkich placówkach ZUS przygotowano dla klientów wyodrębnione strefy, w których można samodzielnie złożyć wnioski, bez kontaktu osobistego z pracownikami Zakładu. Takie rozwiązanie ma na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i obsługę spraw w sposób niezakłócony.

Zobacz także

RadioZET.pl/PAP