Klienci online przestaną być dyskryminowani ze względu na geolokalizację

Olga Papiernik
02.02.2018 16:37
 Klienci online przestaną być dyskryminowani ze względu na geolokalizację
fot. PAP Foto

- Zakaz geoblokowania przy zakupach online na terenie UE to temat szczególnie ważny dla naszej części Unii; obywatele nowych krajów członkowskich, w tym Polski, są częściej narażeni na takie blokowanie niż inni - mówi europosłanka Róża Thun (PO). W poniedziałek odbędzie się debata w PE w tej sprawie.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - Biznes na Facebooku

Geoblokowanie, czyli ograniczanie konsumentom dostępu do towarów i usług ze względu na to, w jakim kraju się znajdują, od lat skutecznie utrudnia życie mieszkańcom UE. Klienci napotykają trudności, kiedy chcą kupić przez internet towary lub usługi u zagranicznego dostawcy. Zdarza się, że transakcja jest niemożliwa, albo klient jest automatycznie przekierowywany na lokalne strony producenta, gdzie towary czasem sprzedawane są po wyższych cenach, albo ich wybór jest ograniczony.

W poniedziałek podczas sesji Parlamentu Europejskiego w Strasburgu odbędzie się debata ws. nowych przepisów dotyczących zakazu geoblokowania w UE; we wtorek głosowanie plenarne nad projektem tej ustawy. Głównym sprawozdawcą i negocjatorem po stronie PE w tej sprawie jest europosłanka Róża Thun.

- Zakaz geoblokowania na terenie UE to temat szczególnie ważny dla obywateli naszej części UE, dlatego, że obywatele tych tzw. nowych krajów członkowskich - m.in. Polski, Czech czy Słowacji, są częściej geoblokowani, niż inni - podkreśliła Thun na konferencji prasowej w Warszawie.

- Pracowaliśmy nad tym dwa lata; negocjacje były trudne, ale razem z prezydencją estońską i bardzo dobrym wsparciem Komisji Europejskiej wypracowaliśmy rozwiązania, które osiągają maksimum tego, co się dało - zadeklarowała Thun.

Europosłanka podkreśliła, że - problem nieuzasadnionego blokowania geograficznego wiąże się z kwestią dyskryminacji ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub adres IP przy dokonywaniu zakupów produktów i usług online; - zapowiedziała koniec dla takich praktyk.

- Chodzi nam o to, by rynek, w tym rynek cyfrowy, był w Europie rzeczywiście coraz bardziej jednolity; potrzebujemy jeszcze wielu reform - mówiła Thun. Zaznaczyła, że - nikt nie może być dyskryminowany. Każdy obywatel UE musi móc skorzystać z rynku w każdym miejscu, - bez względu na lokalizację.

- Zasadniczą sprawą jest nieograniczony dostęp do szerokiej oferty dóbr i usług online na całym rynku UE. W tym bardzo pomocne będzie m.in. zniesienie geoblokowania, a potem zmiany w przepisach podatkowych i ujednolicenie praw autorskich oraz otwarcie rynku usług w sektorze audiowizualnym - zapowiedziała europosłanka.

PAP/Dorota Stelmaszczyk/OP