Zamknij

Otwarcie zakładów fryzjerskich i kosmetycznych. Nowe wytyczne [LISTA]

13.05.2020 13:27
Kiedy otwarcie fryzjera i kosmetyczki? Zasady i warunki 3 etapu znoszenia obostrzeń
fot. Oleksandr Hrinchenko/Shutterstock (ilustracyjne)

Zakłady fryzjerskie i kosmetyczne znów będą mogły być otwarte. Ogłosił to premier podczas środowej konferencji prasowej. Na jakich dokładnie zasadach?

III etap znoszenia obostrzeń będzie obowiązywał od 18 maja. "Odmrażanie" gospodarki na kolejnym stopniu obejmą zakłady fryzjerskie i kosmetyczne. Zostawały one zamknięte od marca, kiedy rząd Mateusza Morawieckiego najpierw ogłosił stan zagrożenia epidemicznego, a potem stan epidemii. 

Koronawirus spowodował, że cała branża beauty była praktycznie pozostawiona bez możliwości pracy. Fryzjerzy czy pracownicy zakładów kosmetycznych nie mogli odwiedzać klientów nawet w ich domach. To jednak zmieni się od poniedziałku.

Zakłady fryzjerskie znów otwarte. Zasady

Rząd wraz z sanepidem opracował szereg zasad dla salonów fryzjerskich, aby mogły pracować podczas pandemii koronawirusa. Oto najważniejsze z nich: 

  • Zaleca się rozważenie możliwości bezdotykowego pomiaru i rejestracji temperatury ciała pracowników przed rozpoczęciem pracy, za zgodą pracowników.
  • Zaleca się świadczenie usług w  salonie z wyłączeniem profesjonalistów pracujących na sesjach zdjęciowych, backstage’ach i pokazach zawodowych.
  • Przyjmowanie klientów następuje wyłącznie po wcześniejszym umówieniu za pomocą środków zdalnych. Poczekalnie są wyłączone z użytku.
  • W dniu poprzedzającym planowaną wizytę personel kontaktuje się z klientem w celu potwierdzenia wizyty.
  • Jeśli klient przyjdzie bez maseczki ochronnej/rękawiczek jednorazowych, aby usługa mogła się odbyć salon powinien mu je zapewnić (odpłatnie lub nieodpłatnie).
  • Klient/usługobiorca przy wejściu do gabinetu myje ręce lub je dezynfekuje. Jeśli istnieje możliwość rozgraniczenia miejsc wyjścia i wejścia – również przy wyjściu należy umożliwić klientowi dezynfekcję rąk.
  • Nie można używać telefonów komórkowych podczas zabiegu - zarówno przez klienta, jak i fryzjera.
  • Obowiązkowe noszenie rękawiczek przy wykonywaniu usługi, jeśli rodzaj wykonywanej usługi na to pozwala (jednorazowe rękawiczki zmieniane po każdym kliencie lub wielorazowe myte i dezynfekowane  pomiędzy klientami).
  • Używanie ręczników jednorazowych wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.
  • Wykorzystanie peleryn jednorazowych lub wielorazowych odpowiednio zdezynfekowanych lub pranych temperaturze min. 600 stopni Celsjusza z użyciem detergentu po każdym kliencie.
  • Zdjęcie rękawiczek po każdym kliencie lub w razie potrzeby (uszkodzenie w trakcie wykonywania usługi) i usunięcie ich do kosza. Umycie, osuszenie i dezynfekcja rąk.
  • Sprzątniecie i dezynfekcja powierzchni dotykowych na stanowisku, na którym przebywał klient, narzędzi, urządzeń, a także innych powierzchni, których mógł dotykać (klamki, poręcze, włączniki, uchwyty, oparcie krzeseł itp.).
  • Pracownicy/osoby świadczące usługi powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
  • Dla zapobiegnięcia dalszym zakażeniom, fryzjerzy powinni ustalić listy pracowników oraz klientów obecnych w tym samym czasie w gabinecie (terminarz wizyt wraz z danymi kontaktowymi należy przechowywać w miejscy niedostępnym dla osób postronnych, najlepiej pod kluczem przez okres 30 dni od dnia usługi) i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.

Zobacz także

Zakłady kosmetyczne znów otwarte. Zasady

Również od poniedziałku 18 maja do pracy mogą wrócić zakłady kosmetyczne. Rząd z Sanepidem określił także dokładne wytyczne dla właścicieli oraz klientów tych zakładów. Oto najważniejsze z nich:

  • Ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych; spotkania powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach z zachowaniem rekomendowanych odległości pomiędzy osobami (zalecane co najmniej 2 m między pracownikami).
  • Organizacja stanowisk pracy – zalecana odległość 2m; w przypadku braku możliwości zapewnienia zalecanej odległości pomiędzy stanowiskami, rekomendowane zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami. Dodatkowe przepierzenia można zastosować na stanowiskach manicure, w celu oddzielenia personelu od klienta. Przepierzenie powinno umożliwić przełożenie dłoni.
  • Umieszczenie w pomieszczeniach płynów do dezynfekcji w celu odkażenia każdej dotykanej powierzchni co najmniej 2-3 razy w ciągu dnia pracy i na koniec każdej zmiany.
  • Rozłożenie w czasie zaplanowanych wizyt, aby zmniejszyć liczbę osób przebywających w gabinecie w tym samym czasie. W gabinecie może przebywać tylko tylu klientów, ile jest stanowisk do ich obsługi.
  • Organizacja trybu pracy z uwzględnieniem systemu zmianowego i rotacyjnego, tak aby nie dochodziło do mieszania się pracowników pracujących na danej zmianie. Dopuszczalna jest praca tego samego zespołu przez cały dzień.
  • Zalecane świadczenie usług w  gabinecie z wyłączeniem profesjonalistów pracujących na sesjach zdjęciowych, backstageach i pokazach zawodowych.
  • Zalecany pomiar i rejestrowanie temperatury ciała pracowników za pomocą termometru bezdotykowego przed rozpoczęciem pracy, za zgodą pracowników.
  • W dniu poprzedzającym planowaną wizytę personel kontaktuje się z klientem w celu potwierdzenia wizyty. W przypadku wystąpienia u klienta lub klientki objawów koronawirusa, taka wizyta może być odwołana.
  • Regularnie, często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem, (zaleca się, aby instrukcję mycia rąk powiesić przy umywalce), dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60 proc.).
  • Zakaz używania telefonów komórkowych przez klientów i pracowników.
  • Nosić osłonę nosa i ust oraz rękawice ochronne (jeśli jest to możliwe, ze względu na rodzaj wykonywanego zabiegu).
  • Zaleca się umożliwienie klientowi zakup lub bezpłatne otrzymanie maski w salonie.
  • Opcjonalnie w zależności od rodzaju wykonywanego zabiegu gabinet zapewnia: peniuar jednorazowy lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jego funkcję, bieliznę jednorazową i śliniak/podkład jednorazowy do gromadzenia odpadów niemających kontaktu z krwią.
  • Ograniczenie wystroju gabinetu do minimum; pozostawienie, w miarę możliwości, jak największej ilości powierzchni możliwych i szybkich do zdezynfekowania.
  • Pracownicy/obsługa gabinetu powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
  • Dla zapobiegnięcia dalszym zakażeniom, właściciele salonów kosmetycznych powinni ustalić listy pracowników oraz klientów obecnych w tym samym czasie w gabinecie (terminarz wizyt wraz z danymi kontaktowymi należy przechowywać w miejscy niedostępnym dla osób postronnych, najlepiej pod kluczem przez okres 30 dni od dnia usługi) i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.

RadioZET.pl