Zamknij

Allegro, Amazon i Aliexpress chcą konkurować z paczkomatami InPost

31.03.2021 08:22
InPost. Paczkomaty. Prezes Rafał Brzoska zarobki
fot. Fotokon / Shutterstock.com

InPost zdobył pozycję lidera rynku paczkomatów w Polsce. Dogonić chcą go krajowi i międzynarodowi giganci. Plany na stworzenie sieci automatów mają m.in. Allegro, Aliexpress, Amazon, Alibaba, Poczta Polska, PKN Orlen. Co na to Rafał Brzoska, prezes InPost?

InPost jest w Polsce liderem pod kątem automatów do dostarczania i odbierania paczek. Pandemia sprawiła, że branża bardzo szybko rośnie, a handlowi giganci mają ochotę na kawałek tego biznesowego tortu.

Allegro już zapowiedziało uruchomienie 3 tys. zaawansowanych technologicznie automatów paczkowych. Podobne plany ma AliExpress, ale w tym przypadku będzie to projekt próbny, na małą skalę.

Paczkomaty InPost będą miały konkurencję

Paczkomaty to flagowy produkt spółki. Jej szef liczy się z rozwojem konkurencji, spodziewa się 5 tys. konkurencyjnych automatów w Polsce, ale podkreśla w rozmowie z PAP, że skupia się jedynie na budowie własnego biznesu i realizacji założonej strategii.

Dzisiaj niektórzy widząc sukces InPostu próbują gonić lidera, ale goniącym jest zawsze trudniej. Chcemy skupić się na budowie biznesu i realizacji naszej strategii

Rafał Brzoska, prezes InPost

Na czele InPostu stoi Rafał Brzoska. Prezes firmy trafił na początku 2021 roku do elitarnego grona polskich miliarderów po debiucie spółki na giełdzie w Amsterdamie. Jego majątek wyceniony został w styczniu na 5,66 mld zł, co dało mu wysokie miejsce w czołówce listy najbogatszych Polaków.

Automaty do odbioru paczek: Allegro, Aliexpress, Amazon, Alibaba, Poczta Polska, PKN Orlen

Po sukcesie InPost kolejne firmy zapowiadają rozwój swojej oferty automatów do odbioru paczek. Takie plany mają krajowi i międzynarodowi giganci, np. Allegro, Alibaba, Amazon, Poczta Polska, PKN Orlen. Tylko AliExpress chce postawić 8 tys. maszyn paczkowych w Polsce do końca 2022 roku.

- Za 12 miesięcy nastąpi twarda weryfikacja i zobaczymy, ile tych urządzeń zostało fizycznie rozstawionych i czy są one pełne czy puste. Trzeba pamiętać, że AliExpress w Polsce to mniej niż 3 proc. rynku online i 0,3 proc. naszego wolumenu, który w zeszłym roku podwoiliśmy. Konkurencja zapowiada łącznie kilkanaście tysięcy maszyn, ale są to małe maszyny na 30 skrytek, a maszyna InPostu ma 150 skrytek – mówi Rafał Brzoska.

Rafał Brzoska dodaje: „Jeśli nawet hipotetycznie komuś się uda znaleźć tyle lokalizacji, to mierząc liczbą skrytek, a to jest obiektywny parametr, my na koniec przyszłego roku będziemy mieli 2,5 mln skrytek na polskim rynku, a konkurenci 250-300 tys. skrytek. Do tego te lokalizacje trzeba jeszcze zdobyć. InPost ma w tej chwili więcej niż dwie trzecie kontraktów z wynajmującymi powierzchnię na umowach ekskluzywnych, więc już dzisiaj wiemy, że potencjalni konkurenci będą mieli problemy, żeby znaleźć dobre lokalizacje.”

Ze strategii InPost i wyliczeń analityków spółki wynika, że w ciągu kilku lat konkurenci rozstawią około 5 tys. automatów paczkowych w Polsce.

RadioZET.pl/PAP