Ile jest wart szwedzki serwis muzyczny Spotify?

Olga Papiernik
01.03.2018 14:02
sluchanie muzyki
fot. East News

Spotify w środę ogłosił, że jego model transmisji strumieniowej będzie nadal zmieniał branżę muzyczną, ale przyznał, że firma nie osiągnęła jeszcze zysków.

Zagłosuj

Czy słuchasz muzyki na Spotify?

Liczba głosów:

Wartość szwedzkiej platformy, która w ciągu dekady uczyniła streaming najpopularniejszym sposobem słuchania muzyki w wielu częściach świata, oszacowana została na 23,4 miliarda dolarów.

Spotify miało 159 milionów miesięcznych użytkowników, w tym 71 milionów płatniczych subskrybentów - dwa razy więcej, niż jego najbliższy konkurent - Apple Music, który został uruchomiony w 2015 roku, aby wygrać kawałek rosnącego rynku strumieniowego.

- Choć transmisje strumieniowe zmieniły sposób, w jaki wiele osób korzysta z muzyki, uważamy, że istnieje niewykorzystana globalna widownia o znaczącym potencjale wzrostu - powiedział 35-letni CEO i współzałożyciel Spotify, Daniel Ek.

Ek przytoczył model Facebooka, który ma około dwóch miliardów użytkowników, i YouTube, jako dowód, że firmy internetowe mogą osiągnąć - globalną skalę.

- Usługa transmisji strumieniowej jest dostępna w 61 krajach lub terytoriach i ma możliwość rozwoju nawet na dojrzałych rynkach - powiedział Ek, cytując dane pokazujące, że przeciętny Amerykanin słucha muzyki przez 32 godziny tygodniowo.

Strata netto Spotify

Dokumenty złożone w amerykańskiej komisji papierów wartościowych i giełd przedstawiły najbardziej szczegółowy obraz sytuacji finansowej firmy Spotify.
Firma poinformowała, że przychody wzrosły o ponad 38 procent w 2017 roku z roku wcześniej do 4,09 miliarda euro (4,99 miliarda dolarów).

Ale przyciągający wzrok wzrost Spotify jeszcze nie przełożył się na stabilną sytuację firmy. Spotify poinformowało, że strata netto znacznie wzrosła w ubiegłym roku do 1,24 miliarda euro (1,51 miliarda dolarów).

"W przeszłości ponieśliśmy znaczące straty operacyjne i możemy nie być w stanie wygenerować wystarczających przychodów, aby być rentownym, lub generować dodatnie przepływy pieniężne w sposób ciągły", stwierdziła firma, wymieniając czynniki ryzyka.

Muzyka na żądanie

Spotify, założona w 2006 roku i uruchomiona w 2008 roku, doprowadziła do znacznego wstrząsu świata muzycznego, umożliwiając użytkownikom wybór muzyki na żądanie, spośród 35 milinów utworów.

Spotify chwalił się, że w końcu znalazł sposób na zarabianie na muzyce online, po latach piractwa i darmowych treści online.

Pomimo głośnych protestów przeciwko firmie w przeszłości przez artystów, od Taylor Swift, po Radiohead, którzy mówią, że strumieniowo szybko zmieniają się twórcy, praktycznie wszyscy znani zachodni muzycy pojawili się na pokładzie i ich muzyka jest puszczana na Spotify lub u jego rywali.

Firma stwierdziła, że w lipcu musiała stawić czoła sześciu sprawom sądowym, dotyczących bezprawnej reprodukcji lub dystrybucji.

Reklamy Spotify

Usługi wspierane przez reklamy, w serwisie stanowią istotną część modelu biznesowego Spotify. W zeszłym roku, tym reklamom , przychody wzrosły o 41 procent i pomogły sprowadzić 60 procent użytkowników, którzy ostatecznie kupowali subskrypcje.

Spotify podaje, że Europa jest największym regionem, z 37 % użytkowników. Jego trzema największymi rynkami były Stany Zjednoczone, Brazylia i Wielka Brytania.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - Biznes na Facebooku

sct/ia/OP