Zamknij

Hotele niechętnie przyjmują zaszczepionych gości. Winny bałagan w przepisach

19.07.2021 12:31
Hotele niechętnie przyjmują zaszczepionych gości. Winny bałagan w przepisach
fot. WOJCIECH STROZYK/REPORTER/EastNews

Właściciele hoteli i pensjonatów nie mają pewności jak interpretować przepisy prawne dotyczące limitów gości. W efekcie niechętnie przyjmują zaszczepione osoby ponad limit.

Lockdown spowodował ogromne straty w branży hotelarskiej. Turystyka to jeden z najbardziej obciążonych przez pandemię sektorów.

Obecnie przez niejasne regulacje, hotele niechętnie przyjmują zaszczepionych gości ponad obowiązujący 75-procentowy limit - powiedział sekretarz generalny Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego Marcin Mączyński. Dodał, że to jeden z powodów apelu o zniesienie limitu.

Hotele nie przyjmują zaszczepionych gości. Winny bałagan w przepisach

- Choć wakacje w pełni, sytuacja branży hotelarskiej jest wciąż trudna. Szczególnie w hotelach miejskich, które mimo szczytu wakacyjnego sezonu nadal odnotowują niewielkie obłożenie. Powodem jest przede wszystkim skromny ruch w turystyce biznesowej, niewielka liczba turystów z zagranicy, a także ograniczenia w działalności sektora MICE - powiedział Marcin Mączyński, sekretarz generalny Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego

Znacznym utrudnieniem w działalności hoteli są obecnie niejednolite przepisy dotyczące możliwości weryfikacji osób zaszczepionych przeciwko Covid-19.

Ze stanowiska Ministerstwa Zdrowia z dnia 2 lipca br. przekazanego nam wynika, że za przestrzeganie limitu osób odpowiedzialni są właściciel oraz personel obiektu i do jego obowiązków należy weryfikacja faktu zaszczepienia gości korzystających z usług hotelarskich. Stanowisko to jednak kłóci się z komunikatem UODO z 23 czerwca br., który wskazuje, że obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów nie można uznać za podstawę prawną do pozyskiwania informacji o odbyciu przez gości szczepienia ochronnego. Znaleźliśmy się zatem w patowej sytuacji, ponieważ hotelarze nie mają prawa żądać od gości takich danych, a ci nie mają obowiązku tej informacji podawać

Marcin Mączyński, sekretarz generalny Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego

Brak jest również przesłanek do możliwości przechowywania przez hotel informacji o zaszczepieniu gości. Zdaniem przedstawiciela Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, niejednoznaczność przepisów i utrudniona możliwość udowodnienia działania zgodnie z obowiązującymi regulacjami w przypadku kontroli sprawia, że hotelarze niechętnie decydują się na przyjmowanie gości zaszczepionych poza obowiązującym 75-procentowym limitem.

Przedstawiciele branży uważają, że "absurd prawny", to jeden z powodów, dla którego hotelarze apelują do rządu o całkowite zniesienie limitu wykorzystania pokoi w obiektach. Ich zdaniem hotele wdrożyły zasady rygoru sanitarnego i są miejscami bezpiecznymi, co od wielu miesięcy potwierdzają liczne kontrole Sanepidu.

RadioZET.pl/PAP