Zamknij

Handel. Znikają małe sklepy, Polacy wybierają dyskonty

15.09.2021 16:47
Handel. Znikają małe sklepy, Polacy wybierają dyskonty
fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Tylko w ciągu ostatniego roku z handlowej mapy Polski zniknęło 1,6 tysięcy małych sklepów. Z publikacji „Rzeczpospolitej” wynika, że mieszkańcy Polski coraz częściej wybierają duże międzynarodowe sieci spożywcze zamiast lokalnych sklepików.

Małe sklepy stają się coraz mniej atrakcyjne dla klientów. Niewielkim lokalnym przedsiębiorstwom trudno konkurować z dużymi sieciami. Jednym z powodów są środki przeznaczane na reklamę.

Tylko w pierwszej połowie 2021 roku polski rynek reklamy wzrósł o 20,5 proc. Jest on wart obecnie 4,8 mld zł. Oznacza to, że przedsiębiorstwa ponownie inwestują w promocję swoich usług i produktów analogiczne kwoty, co przed koronakryzysem. Małym firmom trudno konkurować z budżetami marketingowymi handlowych gigantów.

Handel. Znikają małe sklepy, Polacy wybierają dyskonty

Liczba małych sklepów w czerwcu 2021 r. to niewiele ponad 27,6 tys. Jest to 1,6 tys. mniej niż przed rokiem – wynika z danych NielsenIQ, które opublikowała "Rzeczpospolita".

Liczba wszystkich punktów sprzedających podstawowe produkty spożywcze i chemiczne (FMCG) zmalała przez ostatni rok o 1,8 tys. Obecnie jest ich 98 tys. Oznacza to, że z rynku zniknęło też sporo kiosków.

Jednak nie wszystkie punkty handlowe się zamykają. Są też wyjątki. Przykładem rosnącego sektora są sklepy średnie typu Żabka oraz dyskonty. I choć liczba tych ostatnich w rok zwiększyła się tylko o 134, to są one liderem odpowiadającym za 35 proc. wydatków Polaków.

W najbliższym czasie będą dominowały formaty sklepów, które są zlokalizowane jak najbliżej miejsc zamieszkania klientów, umożliwiając im zakupy w drodze do domu z pracy lub szkoły. Dlatego nadal będą się rozwijały dyskonty i sklepy typu convenience (małe sklepy osiedlowe)

dr Mariusz Woźniakowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego

NielsenIQ podaje, że w pierwszym półroczu sprzedaż dyskontów wzrosła o 6,5 proc. Z badania CBRE przywołanego przez "Rz" wynika, że 71 proc. Polaków najczęściej robi tam zakupy spożywcze. Małe sklepy wskazało tylko 12 proc., co pokazuje jedną z przyczyn spadku ich liczby.

RadioZET.pl/PAP/Rzeczpospolita