H&M ma problemy, sieciówka odnotowuje coraz mniejsze zyski i szykuje nowe rabaty

Olga Papiernik
28.06.2018 12:35
reklama h&mu
fot. : STANISLAW KOWALCZUK/EAST NEWS

Szwedzki gigant, Hennes i Mauritz (H&M), powiedział w czwartek, że zyski spadły w drugim kwartale, ponieważ zbyt dużo zapasów, wywołanych problemami logistycznymi, spowodowało dalsze obniżki cen przy spadku sprzedaży na kluczowych rynkach.

Zysk netto H&M spadł o 21 procent do 4,6 miliarda koron (446 milionów euro, 515 milionów dolarów) od marca do maja.

- Przejścia są skomplikowane i mogą powodować przejściowe przeszkody, co niestety zdarzyło się w drugim kwartale na niektórych z naszych głównych rynków zbytu - powiedział w oświadczeniu dyrektor generalny H&M, Karl-Johan Persson.

- Całkowita sprzedaż w kwartale była niezadowalająca, co oznaczało, że poziom zapasów był wciąż zbyt wysoki na koniec okresu - dodał.

Sprzedaż w USA, Niemczech i Francji spadła kolejno o 13 procent, 2 procent i 5 procent.

Zagłosuj

Czy robisz zakupy w H&M?

Liczba głosów:

- Sytuacja H&M-u jest trudna... Karl-Johan Persson ciągle powtarza, że fala się zmieni, ale dzisiejszy raport pokazuje, że tak nie jest - powiedział AFP, Joakim Bornold, ekonomista banku Nordnet.

- Jedyną pozytywną rzeczą, którą mogę podkreślić na temat dzisiejszego raportu jest to, że mogło być gorzej - dodał.

Z roku na rok zapasy sklepu zwiększyły się o 13 procent, co grupa określiła jako "zbyt duże" i przypisała to do braku równowagi w asortymencie sklepów.

H&M powiedział, że będzie starał się to poprawić w trzecim kwartale sprzedaży, i wprowadzi wtedy dodatkowe rabaty.

- Inwentarz jest duży ze względu na kłopoty modowe, ale także problemy z logistyką i dystrybucją, które są poważniejsze - powiedział Bornold.

- Zmieniamy nasze systemy logistyczne, aby nasz łańcuch dostaw był jeszcze szybszy, bardziej elastyczny i bardziej wydajny - powiedział Persson.

h&m online sklep

Rozszerzając swoją ofertę online, H&M kontynuuje otwieranie sklepów na nowych rynkach, w tym na Ukrainie i w Urugwaju w 2018 r. oraz w Bośni i Hercegowinie w 2019 r. Grupa ma 4 801 sklepów na całym świecie.

Bornold z Nordnet powiedział, że konieczne będzie zamknięcie starych, nierentownych sklepów. W pierwszej połowie roku zamknięto 65 sklepów.

- Wszyscy zastanawiają się, dlaczego otwierają tak wiele sklepów? Ktoś powinien zapytać, dlaczego nie zamykają ich więcej? - powiedział Bornold.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - Biznes na Facebooku

 
cbw/ik/jh/HENNES & MAURITZ/OP