Fiat, Chrysler, Citroen i Peugeot w jednym koncernie

31.10.2019 08:02
Fiat, Chrysler, Citroen i Peugeot w jednym koncernie. Fuzja na rynku moto
fot. lumen-digital/Shutterstock (ilustracyjne)

Koncerny motoryzacyjne Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i PSA zdecydowały się na fuzję – podał „The Wall Street Journal”. W wyniku połączenia firm powstanie czwarta na świecie siła pod względem liczby sprzedawanych samochodów.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Zgodnie z informacjami nowojorskiej gazety zarząd PSA zatwierdził w środę plan powołania nowego transatlantyckiego podmiotu wartego około 46 mld dolarów.

Nowe wyzwania rynku

Według źródeł „WSJ” na czele spółki powstałej z połączenia obu koncernów ma stanąć prezes FCA John Elkann. Oficjalne ogłoszenie połączenia FCA i PSA spodziewane jest w czwartek.

Zobacz także

Oba koncerny potwierdziły wcześniej doniesienia o prowadzonych negocjacjach, jednak odmówiły udzielenia dalszych wyjaśnień.

FCA wystosowało w środę krótki komunikat, zgodnie z którym „trwają dyskusje na temat utworzenia jednej z głównych grup działających w sektorze mobilności”.

Jak zauważył dziennik, światowe koncerny motoryzacyjne reformują obecnie dotychczasowe modele biznesowe w obliczu takich trendów jak elektryfikacja transportu czy autonomizacja jazdy.

Gazeta wskazała również na dużą konkurencję oraz zaostrzanie, szczególnie w Europie, norm emisji spalin. Te czynniki wymuszają na producentach samochodów współpracę i współdzielenie kosztów m.in. badań i rozwoju.

Zobacz także

Polityka zatrzyma fuzję?

Nowojorski dziennik przypomniał, że próby połączenia mogą być bardzo trudne do zrealizowania ze względu chociażby na kwestie polityczne. To m.in. polityka zaważyła na fiasku wcześniejszych negocjacji połączeniowych FCA z innym francuskim koncernem – Renault.

FCA rozpoczęło rozmowy z PSA w kilka miesięcy po tym, jak załamały się negocjacje z Renault.

Zerwano je po tym, jak Fiat Chrysler nie otrzymał pełnego wsparcia ze strony rządu w Paryżu, który jest strategicznym udziałowcem w Renault. Dodatkowo opory przed połączeniem miał Nissan, który razem z Francuzami tworzy sojusz motoryzacyjny (przy udziale Mitsubishi).

Zobacz także

Mimo fiaska rozmów z Renault prezes FCA zostawił drzwi otwarte do ich kontynuowania w przyszłości. Jednak problemy wewnątrz sojuszu Renault-Nissan i próby restrukturyzacji jego struktury spowodowały, że Fiat zaczął rozglądać się za nowym partnerem.

W ubiegłym roku FCA i PSA razem sprzedały 8,7 mln samochodów, co stawia je na czwartym miejscu na świecie pod względem ilościowym – przed General Motors, który w 2018 roku sprzedał 8,4 mln pojazdów. Nawet po połączeniu spółki utrzymają zarazem duży dystans w stosunku do pierwszej trójki: VW, Renault-Nissan-Mitsubishi oraz Toyota.

Będący na czele zestawienia Volkswagen sprzedał w minionym roku 10,8 mln samochodów. Podobny wynik odnotował sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi. Toyota dostarczyła natomiast 10,6 mln pojazdów.

Zobacz także

RadioZET.pl/PAP