Zamknij

Fiat 126p w nowej odsłonie od włoskiego projektanta

13.10.2020 13:25
Fiat 126p w nowej odsłonie. "Uwielbiam dobry design"
fot. MA-DE Studio

Fiat 126p w nowej odsłonie stworzył włoski projektant, który sam uczył się jeździć właśnie "maluchem". Pomimo że to (na razie) tylko wersja artystyczna, to i tak jest godna uwagi. 

Fiat 126p to jeden z najbardziej kultowych modeli samochodów w historii polskiej motoryzacji. Samochód na włoskiej z maksymalną wielkością silnika 700 centymetrów sześciennych był produkowany w latach 1972-2000. Przez prawie trzy dekady z polskich fabryk wyjechało ponad 3,3 mln egzemplarzy "maluchów". Nic dziwnego, że niewielki pojazd do tej pory budzi sentyment - okazuje się, że nie tylko wśród Polaków.

Andrea Della Vecchia, niezależny włoski projektant, wraz ze studiem projektowym MA-DE przygotował nową wizję "malucha" - Nuova Fiat 126. - Uczyłem się jeździć w fiacie 126 mojej ciotki. Bardzo mi się to podobało. To był inny samochód, autentyczny. Nie ma w nim wspomagania układu kierowniczego ani żadnej elektroniki. Kierowca może polegać tylko na sobie. Nie zapomnę, ile przelałem potu, jeżdżąc tym autem w gorące lato po zatłoczonym Rzymie - wyjaśniał Vecchia, w rozmowie z portalem Autokult.pl.

"Maluch" w odświeżonej wersji

Włoski projektant był pod wrażaniem także designu auta, którego produkcja rozpoczęła się na początku lat 70. ubiegłego stulecia. - Uwielbiam dobry, zapadający w pamięci design, a 126 jest nadal doskonale rozpoznawalny nie tylko Polsce. Jego linie są nieustannie nowoczesne i wyraziste - komentował Vecchia, który na co dzień zajmuje się wzornictwem przemysłowym. 

Zobacz także

Najnowsza wersja "malucha" zawiera charakterystyczną linię boczną i prostopadłościenne światła. Zdaniem projektanta nowy Fiat 126p byłby "czteroosobowym samochodem elektrycznym do miasta". Byłby, bo zaprezentowany pomysł to tylko wizja artystyczna, a nie projekt gotowy na realizację przemysłową.

Fiat 126p Maluch
fot. MA-DE Studio

Jednak Autokult.pl przypomniał, że w ubiegłym roku włoski Fiat zaprezentował prototyp samochodu Centoventi (z wł. 120). 

To elektryczne auto typu hatchback, z tylnymi drzwiami otwieranymi "pod wiatr". Co ciekawe - producent przewidział możliwość dodrukowania na drukarce 3D akcesoriów do samochodu. Standardowy zasięg na jednym ładowaniu to 100 km, a maksymalna prędkość to 150 km/h. Centoventi ma być następcą Fiata Panda.

RadioZET.pl/Autokult.pl