Zamknij

Fabryki wstrzymują produkcje, firmy spowalniają działania. Kto ucierpi najbardziej?

20.10.2021 13:16
Fabryki wstrzymują produkcje, firmy spowalniają działania. Kto ucierpi najbardziej?
fot. Wojtek Laski/East News

Jak ukształtowały się dane przemysłowe za wrzesień 2021 roku? Które sektory straciły lub zyskały na rynkowych zmianach? Sprawdzamy, co mówią liczby.

Przemysł odnotowuje spowolnienie w jesiennych miesiącach. O ile w pierwszym kwartale 2021 roku pisaliśmy, że polski przemysł nie dał się obostrzeniom, to teraz sytuacja jest dużo gorsza dla rodzimego rynku. 

Okazuje się, że niedobór materiałów spowalnia dynamikę przemysłu. Szczególnie dotkliwie ucierpiał sektor motoryzacyjny. Wiele fabryk podjęło decyzję o wstrzymaniu produkcji. Tempo wzrostu obniży się w kolejnych miesiącach.

Polski przemysł mniej dynamiczny

W których sektorach spadła, a w jakich wzrosła dynamika produkcji przemysłowej we wrześniu 2021 roku? Z informacji podanych przez Główny Urząd Statystyczny wynika,że wzrost produkcji nastąpił w energetyce (o 22,1 proc.), wśród producentów wyrobów chemicznych (21 proc.), metali (16,6 proc.) oraz maszyn (15,9 proc.). Najpoważniejszy spadek dotyczy branży motoryzacyjnej. W tym przypadku produkcja spadła o 17,3 proc. rok do roku. Jest on efektem nasilającego się niedoboru komponentów.

Oczekujemy, że skala osłabienia polskiego przemysłu będzie mniejsza niż w większości krajów Unii Europejskiej – wyniki polskiej gospodarki stabilizuje bardziej zróżnicowana struktura przemysłu oraz wciąż wysoki popyt konsumpcyjny w strefie euro. Miesięczny Indeks Koniunktury PIE i BGK wskazuje na stabilizację produkcji oraz zamówień w polskiej gospodarce. Również badania koniunktury konsumenckiej GUS sygnalizują solidny popyt konsumencki.

Marcin Klucznik, analityk z zespołu makroekonomii PIE

Ekspert szacuje, że tempo wzrostu przemysłu będzie niższe w kolejnych miesiącach. Do końca roku dynamika będzie zbliżona do 5 proc.. Wzrost produkcji jest ograniczany przez braki surowców i materiałów oraz osłabienie popytu zagranicznego w Azji, co najsilniej wpływa na sektor motoryzacyjny.

Już sześć ważnych w branży fabryk samochodów wstrzymało lub ograniczyło swoją działalność z powodu niedoboru mikroprocesorów. A jak wygląda sytuacja w Polsce? Rodzime fabryki są dostawcami komponentów dla Czech i Niemiec, spowolnienie jest już widoczne w handlu zagranicznym – eksport akumulatorów litowo-jonowych był najmniejszy od roku.

RadioZET.pl