Eurowybory. Ponad 2 mln zł partie wydały na reklamy w Google i Facebooku

Piotr Drabik
27.05.2019 11:17
Eurowybory 2019. Partie na reklamy w Google i Facebooku wydały ponad 2 mln zł
fot. Rafal Oleksiewicz/REPORTER/East News (ilustracyjne)

Facebook i Google podsumowały wydatki komitetów na reklamy przed wyborami do Parlamentu Europejskiego. Partie polityczne wydały na ten cel ponad 2 mln zł – podał serwis Press.pl.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Eurowybory, które odbyły się w niedzielę, przyniosły zwycięstwo Prawa i Sprawiedliwości. Po przeliczeniu 99,31 proc. głosów komisji obwodowych partia rządząca uzyskała 45,56 proc. głosów. Ze znacznie mniejszym poparciem na drugim miejscu znalazła się Koalicja Europejska (38,3 proc.).

Na mandaty w PE może liczyć jeszcze tylko Wiosna (6.04 proc.). Poniżej progu wyborczego znalazła się Konfederacja (4,55 proc.), Kukiz’15 (3,7 proc.) i Lewica Razem (1,24 proc.).

Zobacz także

Ile partie wydały na reklamę w mediach społecznościowych?

Jak podał portal Press.pl, komitety wyborcze sporo zainwestowały w reklamę w mediach społecznościowych. Od marca partie polityczne w Polsce wydały w ramach kampanii do Parlamentu Europejskiego ok. 1,8 mln zł na Facebooku oraz 380 tys. zł w Google. 

Od marca do 24 maja tego roku na Facebooku zamieszczono w serwisie 11 935 reklam komitetów wyborczych na łączną kwotę 1 882 856 zł. Najwięcej zainwestowała Konfederacja – za 217 reklam zapłaciła 184,5 tys. zł. 

Na kolejnych miejscach uplasowała się Koalicja Europejska – 140,7 tys. zł za 518 reklam, Wiosna – 89,4 tys. zł za 58, Prawo i Sprawiedliwość – 43,5 tys. zł za 102 i Lewica Razem – 40,1 tys. zł za 94.

Zobacz także

Z kolei od 20 marca do 24 maja w Google, YouTube i usługach partnerów firmy zamieszczono 3002 reklamy polskich partii politycznych na łączną kwotę 382 tys. zł.

Tym razem najwięcej wydało PiS – za 259 reklam zapłacono 241 tys. zł. Na kolejnych miejscach zalazła się Koalicja Europejska – 40 tys. zł za 2626 reklam, Lewica Razem – 27 tys. zł za 33, Konfederacja – 19,5 tys. zł za 9 oraz Wiosna – 2,2 tys. zł za 11.

Jak przypomniał Press.pl, internetowi giganci – Facebook i Google – w tym roku zaostrzyły zasady zamieszczania i wyświetlania reklam politycznych. Było to związane z kampanią do Parlamentu Europejskiego. Wprowadzono weryfikację tożsamości reklamodawców oraz transparentność dotyczącą finansowania reklam.

Zobacz także

RadioZET.pl/Press.pl/PTD