Zamknij

Producent drukarek narzucał e-sklepom minimalne ceny sprzedaży

07.02.2020 14:08
Drukarki Brother. Spółka ukarana przez UOKiK za narzucanie minimalnych cen sprzedaży
fot. Shutterstock/Andrey_Popov (ilustracyjne)

Klienci przepłacili za drukarki, bo ich producent narzucił sklepom minimalne ceny sprzedaży. Nie było więc mowy o negocjacjach, na co zareagował UOKiK.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin  

Spółka Brother narzucała sklepom internetowym minimalne ceny sprzedaży drukarek – poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Znany producent zapłaci za to karę, ponad 1,4 mln złotych.

Klienci nie mogli nabyć drukarek w niższych cenach, bo ich producent narzucił e-sklepom ceny minimalne. Sprzedawcy mieli związane ręce, a klienci tracili.

UOKiK poinformował, że spółka Brother w latach 2010-2017 ograniczała swobodę sklepów w ustalaniu cen sprzedaży drukarek przez internet. Spółka wymagała, aby nie były one tańsze od ustalonego przez nią poziomu.

Zobacz także

Firma Brother kontrolowała także e-sklepy, czy te przypadkiem nie zaniżyły ceny. W każdym przypadku wnioskowała o podwyższenie ceny. W przeciwnym razie sprzedawcom groziły sankcje - gorsze warunki handlowe lub ograniczenie dostaw.

Zgodnie z prawem konkurencji każdy przedsiębiorca powinien samodzielnie określać ceny swoich towarów lub usług – zaznacza urząd.

Konsumenci pozbawieni byli możliwości wyboru i musieli kupować produkty po ustalonych z góry stawkach. Jako prezes UOKiK zamierzam intensywnie przeciwdziałać tego typu praktykom, zwłaszcza w sektorze e-commerce 

- mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny

Urząd wskazał, że nałożona na spółkę kara jest o 40 procent niższa niż planowano pierwotnie. Firma zgodziła się na współpracę  z UOKiK i dobrowolnie poddała się karze. - Na taki przywilej mogą jednak liczyć tylko ci, którzy ujawnią proceder oraz gotowi są do pełnej współpracy w toku postępowania– mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Zobacz także

Brother zapłaci łącznie 1,4 mln zł kary.

RadioZET.pl/UOKiK