Zamknij

Drożyzna w sklepach i na drogach. Za kolejne produkty i usługi zapłacimy więcej

20.09.2021 11:11
Drożyzna w sklepach i na drogach. Za kolejne produkty i usługi zapłacimy więcej
fot. Jakub Kaminski/East News

Inflacja powoduje wzrosty w wielu gałęziach gospodarki. "Wzrost cen paliw i wynagrodzeń może pozbawić zysku firmy serwisujące szybkie trasy. Waloryzacja nie pokryje strat" – informuje "Puls Biznesu". Sprawdzamy, jak na portfele klientów może wpłynąć inflacja i wzrosty cen.

Inflacja pobiła w sierpniu 2021 roku wszystkie rekordy. W lipcu przekroczyła próg 5 proc., co już wtedy pozwalało stwierdzić, że ceny rosną najszybciej od 20 lat. Szybki szacunek GUS za sierpień wskazywał na 5,4 proc. inflację. Tymczasem miesiąc później urząd skorygował dane. Okazało się, że ceny towarów i usług w skali roku wzrosły o 5,5 proc.

O tym, że nie jest to dobra informacja dla portfeli Polaków informuje również Eurostat, który uplasował nasz kraj na samej górze listy państw z najwyższą inflacją. Zajmujemy to miejsce na równi z Estonią i Litwą. Instytucja zaznaczyła, że w sierpniu 2021 roku roczna stopa inflacji dla strefy euro wyniosła 3 proc., podczas gdy w lipcu wskaźnik ten wyniósł 2,2 proc. Nieco gorzej jest, jeśli spojrzy się na całą Unię Europejską. Tu inflacyjna średnia wyniosła w sierpniu 3,2 proc., a w lipcu 2,5 proc.

Skutki inflacji

Od kilku miesięcy zauważalny jest wzrost cen żywności. Już w kwietniu 2021 pisaliśmy, że  mają zostać podniesione w kolejnych miesiącach roku. Podatek od obrotu oraz ruchy funduszy inwestycyjnych na rynkach międzynarodowych, odbijają się na cenach jedzenia w polskich sklepach.

W górę idą również ceny energii. Podwyżki są nieuniknione. Droższe będzie ogrzewanie, więcej zapłacimy też za prąd i gaz. Cena energii elektrycznej dla odbiorców indywidualnych wyznaczana jest przez Urząd Regulacji Energetyki. W rezultacie prąd elektryczny zużywany w domach jest dwa razy tańszy, niż wykorzystywany przez przedsiębiorstwa. PGE chce, żeby to się zmieniło.

Z kolei „Puls Biznesu” informuje, że przedstawiciele firm utrzymujących trasy zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) powołali zespół, który ma przedstawić pomysły na poprawę systemu ich serwisowania.

Mamy nadzieję, że najpóźniej na przełomie października i listopada spotkamy się z przedstawicielami GDDKiA i jeszcze przed okresem zimowym spróbujemy uzgodnić nowe zasady współpracy

Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa

Na szczycie listy problemów do rozwiązania ma być waloryzacja oraz struktura i poziom kosztów kontraktów utrzymaniowych.

Klienci powinni zachować także czujność w sklepach. Ostatnie badanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykazało, że  aż 50 proc. właścicieli sklepów źle oznacza ceny produktów na półkach. Najczęściej przy kasie okazuje się, że są one wyższe niż na oznaczeniu. Niektórzy klienci nie sprawdzają kwot na rachunkach i wychodzą z marketu bez odzyskania nadpłaconych środków.

RadioZET.pl/PAP/Puls Biznesu