80% wchodzących na rynek pracy chce pracować z nowoczesnymi technologiami

Olga Papiernik
19.12.2018 09:52
okulary vr
fot. JESHOOTS.COM on Unsplash

Aż 80% przedstawicieli generacji "Z", która wchodzi na rynek pracy, chce pracować z najnowocześniejszymi technologiami, a ponad jedna trzecia jest zainteresowana karierą w sektorze informatycznym, wynika z badania firmy Dimensional Research Gen Z: The future has arrived ("Generacja Z: nadeszła przyszłość") na zlecenie koncernu Dell.

"Badanie przeprowadzone przez Dell Technologies wśród przedstawicieli generacji 'Z' przynoszą dobre wieści: nie wychowaliśmy pokolenia robotów. Choć przedstawiciele generacji 'Z' biegle posługują się nowymi technologiami, nie są pewni swoich umiejętności miękkich i potrzebują więcej bezpośrednich kontaktów z ludźmi. Mimo to badanie pokazuje, że starsi specjaliści obawiają się, że zostaną wyparci przez tzw. 'digital natives'" - powiedziała CEE Communications Manager Dell Technologies Ewa Jarzemska, cytowana w komunikacie.

Generacja Z

Zaznaczyła, że generacja "Z" wchodzi na rynek pracy, wnosząc ze sobą sposób myślenia zorientowany przede wszystkim na technologie. To nowe podejście sprawi, że firmy jeszcze szybciej wkroczą w erę digitalizacji, z drugiej jednak strony może pogłębić podziały między pracownikami, którzy reprezentują pięć różnych generacji. W ocenie Dell, firmy muszą pomóc pracownikom w znalezieniu płaszczyzny porozumienia.

"Można było oczekiwać, że tzw. 'digital natives' wykażą się zaawansowanymi umiejętnościami w dziedzinie technologii i analizy danych. Zaskakuje jednak poziom cyfrowej dojrzałości przyszłych pracowników. Ich zdaniem, technologie nie tylko są narzędziami postępu, lecz także pomagają w wyrównywaniu szans. To wizjonerski sposób myślenia" - powiedziała wiceprezes ds. HR w firmie Dell Technologies Jenn Saavedra, cytowana w komunikacie.

Badanie, w których wzięło udział ponad 12 tys. uczniów szkół średnich i studentów wyższych uczelni z 17 krajów, wskazuje że 98% respondentów korzystało z nowych technologii w ramach formalnej edukacji; 91% twierdzi, że wybierając jedną z kilku podobnych ofert pracy, weźmie pod uwagę technologie oferowane przez pracodawcę; 80% chce pracować z najnowszymi technologiami, przy czym 38% przedstawicieli tej grupy jest zainteresowanych pracą w sektorze informatyki, 39% chce zajmować się cyberbezpieczeństwem, a 46% pracami badawczo-rozwojowymi w dziedzinie najnowszych technologii; 80% uważa, że technologia i automatyzacja stworzą bardziej sprawiedliwe środowisko pracy, wolne od uprzedzeń i dyskryminacji.

Aż 89% ankietowanych zgadza się z opinią, że wchodzimy w erę współdziałania człowieka z maszyną. Zdaniem 51% respondentów, ludzie i maszyny będą pracować jako zintegrowane zespoły, podczas gdy 38% uważa maszyny za narzędzia, z których ludzie mogą korzystać w razie potrzeby.

Większość przedstawicieli generacji "Z" czuje się pewnie w świecie nowych technologii, jednocześnie mając wątpliwości, czy sprosta wymaganiom pracodawców pod względem umiejętności miękkich i doświadczenia. 73% ocenia swoją znajomość technologii jako dobrą lub doskonałą, a 68% deklaruje umiejętność kodowania na poziomie powyżej przeciętnej.

Dell podkreśla, że 77% badanych chętnie podejmie się szkolenia starszych współpracowników, którzy mogą sobie gorzej radzić z nowymi technologiami. Mimo to, prawie wszyscy (94%) absolwenci mają pewne obawy dotyczące przyszłej kariery zawodowej.

Tylko około połowa (57%) respondentów ocenia swoje wykształcenie jako dobre lub doskonałe pod względem przygotowania do pracy. 52% uważa, że ma wymagane przez pracodawcę kompetencje technologiczne, ale niekoniecznie posiada umiejętności innego typu.

"Choć przedstawiciele generacji 'Z' korzystali z urządzeń elektronicznych praktycznie od urodzenia i dorastali razem z mediami społecznościowymi, tęsknią za bezpośrednimi relacjami międzyludzkimi w miejscu pracy. Preferowaną metodą kontaktów ze współpracownikami jest komunikacja bezpośrednia (43%). Następne miejsce zajęły rozmowy telefoniczne (21%), a na końcu znalazły się aplikacje do przesyłania wiadomości tekstowych. 75% ankietowanych oczekuje, że będzie się uczyć w trakcie pracy od współpracowników i innych osób poprzez bezpośredni kontakt, nie w trybie online. 82% uważa, że media społecznościowe mogą być wartościowym narzędziem w miejscu pracy. Ponad połowa badanych (53%) woli pracować w biurze niż z domu, a 58% chętniej pracuje w zespole niż indywidualnie" - stwierdzono w raporcie.

ISBnews/OP