Oceń
Banki z mocy prawa mogą przetwarzać dane osobowe klientów. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zwraca jednak uwagę, że prawa banków w tym zakresie są ograniczone.
Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin
Prezes urzędu wydał oświadczenie, z którego wynika, że prawa banków co do przetwarzania danych osobowych są ograniczone.
Banki mogą przetwarzać dla celów prowadzonej działalności bankowej informacje zawarte w dokumentach tożsamości osób fizycznych.
Zdaniem prezesa UODO powyższy przepis nie upoważnia banków do wykonywania kserokopii i skanów dowodów osobistych klientów, żeby np. założyć konto bankowe czy zbadać zdolność kredytową klienta. Wystarczy wówczas spisanie danych z dokumentów tożsamości – czytamy w komunikacie.
Jak dodaje urząd, powyższy przepis prawa bankowego nie odnosi się do sporządzania kopii dowodów osobistych.
Prezes Urzędu wskazuje, że kopiowanie dokumentów tożsamości niemal przy każdej czynności budzi wątpliwości organu nadzorczego.
„Sporządzanie kopii dokumentów tożsamości ułatwia ich wykorzystywanie do innych celów przez podmioty nieupoważnione, w tym do kradzieży tożsamości” – czytamy w komunikacie.
Są jednak przypadki, w których kopiowanie dowodu będzie legalne.
Podstawę prawną do takiego działania banków określają przepisy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmowi. Jak wskazuje urząd, bank ma prawo sporządzić kopię dowodu w przypadku okazjonalnych transakcji o równowartości 15 tysięcy euro lub większej albo w przypadkach, gdy zachodzi podejrzenie prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.
UODO zaznacza, że kserowanie dokumentów w tym przypadku to prawo, a nie obowiązek banków. Instytucje te powinny dokonywać kopii dowodów tylko wtedy, gdy jest to konieczne.
RadioZET.pl
Oceń artykuł
