UODO: Banki nie zawsze mogą kserować dowód osobisty

10.09.2019 09:17
Czy banki mogą kserować dowód?
fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News (ilustracyjne)

Banki z mocy prawa mogą przetwarzać dane osobowe klientów. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zwraca jednak uwagę, że prawa banków w tym zakresie są ograniczone.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin  

Prezes urzędu wydał oświadczenie, z którego wynika, że prawa banków co do przetwarzania danych osobowych są ograniczone.

Banki mogą przetwarzać dla celów prowadzonej działalności bankowej informacje zawarte w dokumentach tożsamości osób fizycznych.

Art. 112b. Prawo bankowe

Zdaniem prezesa UODO powyższy przepis nie upoważnia banków do wykonywania kserokopii i skanów dowodów osobistych klientów, żeby np. założyć konto bankowe czy zbadać zdolność kredytową klienta. Wystarczy wówczas spisanie danych z dokumentów tożsamości – czytamy w komunikacie.

Jak dodaje urząd, powyższy przepis prawa bankowego nie odnosi się do sporządzania kopii dowodów osobistych.

Prezes Urzędu wskazuje, że kopiowanie dokumentów tożsamości niemal przy każdej czynności budzi wątpliwości organu nadzorczego.

Zobacz także

„Sporządzanie kopii dokumentów tożsamości ułatwia ich wykorzystywanie do innych celów przez podmioty nieupoważnione, w tym do kradzieży tożsamości” – czytamy w komunikacie.

Są jednak przypadki, w których kopiowanie dowodu będzie legalne.

Podstawę prawną do takiego działania banków określają przepisy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmowi. Jak wskazuje urząd, bank ma prawo sporządzić kopię dowodu w przypadku okazjonalnych transakcji o równowartości 15 tysięcy euro lub większej albo w przypadkach, gdy zachodzi podejrzenie prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.

Zobacz także

UODO zaznacza, że kserowanie dokumentów w tym przypadku to prawo, a nie obowiązek banków. Instytucje te powinny dokonywać kopii dowodów tylko wtedy, gdy jest to konieczne.

RadioZET.pl