To nie koniec wyprzedaży. Co to jest Cyber Monday?

02.12.2019 13:08
Cyber Monday 2019. Jak bezpiecznie robić zakupy w internecie?
fot. Shutterstock/Rawpixel.com

Cyber Monday to okazja dla sprzedawców handlujących w sieci na podwojenie zysków. Tego dnia głównie e-sklepy organizują wyprzedaże.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin  

Cyber Monday wypada tuż po Black Friday, czyli „czarnym piątku”. W tym roku jest 2 grudnia. O ile Black Friday często zmienia się w Black Week i trwa cały tydzień, o tyle Cyber Monday to jednodniowe promocje.

Zobacz także

Promocją w Cyber Monday 2019 objęte będą nie tylko ubrania, buty, dodatki czy akcesoria do domu, ale także książki, płyty czy produkty RTV i AGD   [LISTA SKLEPÓW]

Skąd wziął się Cyber Monday

Cyber Monday to pomysł, który zrodził się w Stanach Zjednoczonych. Po raz pierwszy określenie to zostało użyte w 2005 roku. Terminem tym nazwano poniedziałek po Święcie Dziękczynienia. Sklepy internetowe odnotowały wówczas znaczny wzrost obrotów. Cyber Monday pod wieloma względami podobny jest do popularnego Black Friday, jednak w poniedziałek wyprzedaże oferują przede wszystkim sklepy internetowe, a w piątek teoretycznie sklepy stacjonarne. 

Zobacz także

Handel w sieci. Na co zwrócić uwagę?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwraca uwagę na to, jak bezpiecznie robić zakupy w sieci, co jest szczególnie istotne w Cyber Monday. Urząd apeluje, by składać zamówienia na sprawdzonych stronach internetowych sklepów. Dla bezpieczeństwa lepiej płacić kartą kredytową gdy zamawiamy towary z innych krajów. W sytuacji, gdy sprzedawca zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), możesz zgłosić się do banku o wszczęcie procedury charge back. To standardowy termin dla całej Unii Europejskiej. Jeśli sprzedawca go wydłuża, klient może odstąpić od umowy.

Zobacz także

Handel w sieci ma przewagę nad tradycyjnymi zakupami pod względem zasad zwrotu towarów. O ile w sklepach stacjonarnych bywa to problematyczne a sprzedawcy często proponują wymianę lub zwrot na kartę podarunkową, o tyle w sieci klient ma prawo zwrotu towaru. Art. 27 ustawy o prawach konsumenta wskazuje, że w przypadku zakupu dokonanego w sklepie online klientowi przysługuje 14-dniowy termin na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny. Zamawiający przez internet nie ma de facto możliwości dokładnej oceny kupionego produktu przez zakupem. 

UOKIK doradza, by sprawdzać przy kurierze stan zamówionych towarów, by w razie potrzeby spisać przy nim protokół. W innym przypadku można zrobić zdjęcie uszkodzonego produktu lub nagrać firm.

Zobacz także

Z danych Eurostatu wynika, że z roku na rok obywatele Unii Europejskiej coraz chętniej kupują produkty przez internet. W 2018 roku zakupy online robiło 60 procent osób w UE w wieku od 16 do 74 lat. 10 lat wcześniej było to 32 procent. Najwyższy odsetek osób, które kupowały przez internet w poprzednim roku, był w Danii (84 proc.), Wielkiej Brytanii (83 proc.), Holandii (80 proc.), Szwecji (78 proc.) i Niemczech (77 proc.). W Polsce było to ok. 50 proc.

RadioZET.pl/UOKiK/PAP