Długi termin wypłaty lokat? Rzecznik Finansowy: to bezprawie banków

02.04.2020 14:55
Covid-19. Wypłata lokaty. Ostrzeżenie przed praktykami banków
fot. Shutterstock/AndrzejKarolina (ilustracyjne)

Polacy odcięci od źródeł dochodu wykorzystują oszczędności i zrywają lokaty. Cześć z nich długo czeka jednak na zwrot pieniędzy, co zdaniem Rzecznika Finansowego jest naruszeniem prawa.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Dwie trzecie Polaków obawia się, że epidemia koronawirusa odbije się negatywnie na ich budżecie domowym, a ponad połowa będzie zmuszona naruszyć oszczędności, lokaty, inwestycje, by sfinansować bieżące potrzeby - wynika z badania na zlecenie Biura Informacji Kredytowej.

Z komunikatu Rzecznika Finansowego wynika, że klienci banków już zdecydowali się zerwać lokaty. Na pieniądze muszą czekać jednak dłużej, niż myśleli. Klienci zgłosili sprawę do rzecznika. Skarżyli się, że na zwrot pieniędzy z zerwanych lokat muszą czekać nawet 35 dni. Rzecznik wskazuje jednak, że jest to niedopuszczalna praktyka banków.

Zobacz także

Wstrzymywanie zwrotu pieniędzy z zerwanej lokaty przez 35 dni - jak robi jeden z podmiotów rynku finansowego - jest niezgodne z polskim prawem - informuje w czwartkowym biuro Rzecznika Finansowego. W sprawie tej podjęto interwencję.

Katarzyna Szwedo-Mackiewicz, zastępca dyrektora Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego mówi w komunikacie, że biuro wystąpiło z pismem do podmiotu rynku finansowego w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji. 

Zobacz także

Jak dodaje, „w czasie epidemii dostęp do środków zgromadzonych na lokacie w terminie zgodnym ze standardami przyjętymi na naszym rynku jest szczególnie ważny.

Zdaniem ekspertów Rzecznika zarówno kodeks cywilny, prawo bankowe jak i komentarze doktryny wskazują, że środki powierzone bankowi np. w ramach depozytu powinny być dostępne „na każde żądanie”. 35-dniowy termin oczekiwania na gotówkę to zatem naruszenia praw klienta do dysponowania własnymi środkami.

Zobacz także

Szwedo-Mackiewicz dodała, że osoby, które znajdą się w takiej sytuacji powinny niezwłocznie złożyć reklamację, sygnalizując, że nie akceptują takiego terminu zwrotu środków. Można, ale nie trzeba, przywołać przy tym opinię Rzecznika Finansowego w tej sprawie.

Rzecznik Finansowy swoje stanowisko motywuje art. 726 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z nim, „bank może obracać czasowo wolne środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym z obowiązkiem ich zwrotu w całości lub w części na każde żądanie, chyba że umowa uzależnia obowiązek zwrotu od wypowiedzenia”.

RadioZET.pl/PAP/rf.gov.pl