Zamknij

Wielkanoc 2020: Polacy wydadzą mniej na świąteczne zakupy

05.04.2020 09:30
Covid-19. Wielkanoc 2020 - za zakupy zapłacimy mniej
fot. Shutterstock/Kamil Macniak (ilustracyjne)

Blisko połowa Polaków odłoży zakupy wielkanocne na ostatnią chwilę i przeznaczy na nie mniej pieniędzy. Eksperci ostrzegają jednak, że sklepy i tak czeka  oblężenie.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Epidemia koronawirusa pokrzyżowała świąteczne plany. Spora grupa Polaków nie odwiedzi w tym roku rodziny i nie zasiądzie z nią do wspólnego stołu. Czy Polacy odpuścili sobie Wielkanoc? Z badań wynika, że tegoroczne święta będą znacznie skromniejsze.

Blisko połowa Polaków chce odłożyć świąteczne zakupy na ostatnią chwilę. 77 procent planuje je zrobić w sklepach stacjonarnych, głównie w dyskontach. Ponad 80 procent będzie szukać promocji - wynika z raportu MondayNews.pl dotyczącego zachowań konsumenckich, przygotowanego przez UCE RESEARCH i aplikację BLIX.

Zobacz także

Konsumentom nie śpieszy się w tym roku z zakupami świątecznymi. Dr Maria Andrzej Faliński, Prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego, uważa, że brak pośpiechu wiąże się z przekonaniem o niezawodności rynku. Konsumenci są pewni, że zdążą się zaopatrzyć.

Eksperci zwracają jednak uwagę, że takie nastawienie może prowadzić do niebezpiecznego w dobie koronawirusa gromadzenia się ludzi w sklepach. Krzysztof Zych z UCE GRUOP LTD obawia się, że może dojść do złamania rządowych wytycznych, a w konsekwencji do większego rozwoju zakażeń.

Zobacz także

Badania wskazują, że e-handel w przypadku Wielkanocy nie wystarczy. 52 procent Polaków planuje przygotować się na święta w sklepach stacjonarnych. Zdaniem Michała Majszczyka z Hiper-Com Poland, Polacy zniechęcili się do zakupów internetowych żyjąc w przekonaniu o dużym oblężeniu tych platform, a więc także długim oczekiwaniem na zakupy. W okresie przedświątecznym, jak wynika z badań, największym powodzeniem będą cieszyć się dyskonty. Polacy odwiedzą też hipermarkety i supermarkety. W ostateczności zrobią też zakupy w sklepach osiedlowych.

Nie bez znaczenia dla konsumentów będzie też cena świątecznego koszyka. 81 procent Polaków podczas wielkanocnych zakupów będzie kierowało się właśnie tym kryterium.

Zapasy robione na przetrwanie epidemii nadszarpnęły kieszenie konsumentów. Presja tradycji, wedle której świąteczne stoły muszą się uginać od jedzenia, jeszcze mocniej popycha klientów ku obniżkom 

– komentuje dr Faliński

Ponad połowa Polaków, bo 56 procent ograniczy wydatki na takie zakupy. To efekt nie tylko ograniczonych zasobów pieniężnych przez zakupy robione na zapas, ale także tego, że Wielkanoc spędzimy w węższym niż dotąd gronie.

RadioZET.pl/MondayNews.pl