Zamknij

Czy pracodawca może zmusić pracownika do wykorzystania urlopu?

28.03.2020 12:11
Covid-19. Urlopy. Czy pracodawca może wysłać pracownika na urlop
fot. Shutterstock/SORANAT7 (ilustracyjne)

Epidemia koronawirusa zmusza pracodawców do radykalnych decyzji. Część z nich zawiesza działalność i zwalnia pracowników, a część redukuje koszty wysyłając zatrudnionych na urlopy. Czy to zgodne z prawem?

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

- Mąż pracuje w warsztacie, klientów ubywa a pracodawca chce wysłać go na bezpłatny urlop – pisze czytelniczka portalu RadioZET.pl. Na naszą skrzynkę wpływają także pytania o „przymusowe” wykorzystanie zaległego urlopu przez pracownika na życzenie pracodawcy. Czy to zgodne z prawem?

Firmy dotknięte epidemią koronawirusa tracą klientów, gdyż spada popyt na ich usługi i towary. Chodzi m.in. o branże kosmetyczną, gastronomiczną, hotelarską czy transportową. Przedsiębiorcy nie chcą zawieszać biznesu, ale nie potrzebują jednocześnie aż tylu rąk do pracy. Jak wynika z maili otrzymanych od naszych czytelników, wielu z nich wysyła zatrudnionych na przymusowy urlop, często bezpłatny. Czy to zgodne z prawem? O to zapytaliśmy ekspertów.

Zobacz także

Wiktoria Cieślikowska, radca prawny i starszy prawnik w kancelarii MDDP Olkiewicz i Wspólnicy tłumaczy, na jakich zasadach pracodawca powinien udzielić pracownikowi urlopu. Musi to zrobić zgodnie z ustalonym wcześniej planem urlopów, a ten obejmuje także zaległy urlop, który powinien być wykorzystany w pierwszej kolejności.

- Jeśli taki plan u pracodawcy funkcjonuje i urlop pracownika jest w nim uwzględniony, pracodawca, co do zasady, nie ma podstaw do przesunięcia urlopu na wcześniejszy termin – mówi ekspertka.

Dodaje, że Kodeks pracy daje pracodawcy możliwość zmiany terminu urlopu, jednak tylko wtedy gdy nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy. Takie przepisy miałyby zastosowanie np. w przypadku pracowników służby zdrowia, którym wówczas przełożony może przesunąć urlop na późniejszy termin. To uzasadnione wyjątkowym zapotrzebowaniem na personel medyczny w dobie koronawirusa.

Zobacz także

Co w sytuacji innych branż, które wysłanie pracownika na urlop uzasadniają spadkiem obrotów? Zdaniem Wiktorii Cieślikowskiej trudno uznać, by był to powód to wysyłania pracownika na urlop.

Jeśli u pracodawcy nie funkcjonuje plan urlopów termin urlopu ustala pracodawca w porozumieniu z pracownikiem. Jeśli taki termin urlopu został już ustalony i obejmuje także zaległy urlop to również w tym przypadku zmiana terminu urlopu jest możliwa tylko jeśli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy. Tym samym wątpliwym jest możliwe jest przesunięcie zaległego urlopu objętego planem urlopów na wcześniejszy termin przypadający w czasie spowolnienia wynikającego z epidemii COVID-19 

– dodaje

- Jeśli natomiast na chwilę obecną brak jest ustalonych planów urlopowych (czy to w formie planu urlopu czy wniosków pracowników), a pracownik ma zaległy urlop to w mojej ocenie pracodawca, na podstawie art. 168 Kodeksu pracy może zdecydować o udzieleniu pracownikowi zaległego urlopu. Przepis ten stanowi wprost, że zaległego urlopu udziela pracodawca do 30 września kolejnego roku. Nie jest tutaj wymagana interakcja pracownika – mówi ekspertka.

RadioZET.pl