Zamknij

Wielopaki i produkty XXL. Polacy kupują coraz więcej, ale rzadziej

28.04.2020 13:58
Covid-19 a bezpieczeństwo w sklepach. Polacy boją się wychodzić na zakupy
fot. Shutterstock/Maria Sbytova (ilustracyjne)

Choć większość Polaków jest zdania, że środki sanitarne w sklepach są wystarczające, to i tak ponad połowa konsumentów niechętnie robi zakupy – wynika z badania portalu Wiadomoscihandlowe.pl.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Dwie trzecie ankietowanych klientów sklepów uważa, że środki bezpieczeństwa wdrożone w handlu są wystarczające. Ponad połowa badanych Polaków wciąż jednak obawia się zakupów. To wyniki badania przeprowadzonego przez agencję Skilltelligence dla serwisu Wiadomoscihandlowe.pl.

Większość badanych odpowiada zgodnie, że to warunki sanitarne są dziś podstawowym kryterium wybory sklepu. Z analizy wynika ponadto, że Polacy ograniczyli nie tylko liczbę odwiedzanych sklepów, ale także częstotliwość zakupów.

Zobacz także

Zgodnie z obowiązującymi przepisami klienci sklepów muszą nosić maseczki ochronne, a sieci handlowe powinny zadbać o rękawiczki jednorazowe dla konsumentów.

20 kwietnia, w ramach pierwszego etapu odmrażania gospodarki zdjęto część obostrzeń. W sklepach może przebywać już więcej osób, niż tuż po wprowadzeniu stanu epidemii w Polsce.

W lokalach do 100 m2 powierzchni mogą przebywać maksymalnie cztery osoby na jedną kasę. W większych sklepach – 1 osoba na 15m2 powierzchni. Co z dalszym luzowaniem obostrzeń? W ramach drugiego etapu odmrażania gospodarki rząd planuje otwarcie sklepów budowlanych w weekendy. Następnym krokiem będzie otwarcie galerii handlowych.

Zobacz także

57 proc. Polaków jest jednak przeciwna rozluźnieniu ograniczeń związanych z limitami klientów w sklepach. Jak wynika z badania, 77 procent ankietowanych popiera nakaz noszenia maseczek ochronnych zarówno przez klientów, jak i pracowników sklepów.

86 procent badanych oczekuje od sklepów zapewnienia klientom rękawiczek jednorazowych. 82 procent jako priorytetowy środek bezpieczeństwa w sklepach wskazuje płyn odkażający. Kolejne miejsca na liście środków bezpieczeństwa zajmuje zachowanie odpowiedniej odległości przy kasie, osłony dla kasjerów i ograniczenie liczby klientów w sklepach.

Koronawirus zmienił tez przyzwyczajenia zakupowe Polaków. Coraz częściej sięgamy po już zapakowane pieczywo, warzywa czy owoce. Jak wynika z badania, 65 procent konsumentów chętniej kupuje żywność pakowaną. Coraz częściej też sięgamy po produkty o większej pojemności w ramach robienia zakupów na zapas. Prawie połowa, bo 47 procent klientów, sięga po produkty w formacie XXL lub wielopaki częściej niż przed pandemią.

Mimo wzrostu popularności e-sklepów, z zakupów z dowozem do domu korzysta zaledwie 13 procent ankietowanych.

W ankiecie poproszono też Polaków o wskazanie sklepu, w którym najczęściej kupowali w czasie pandemii. Tutaj bez zaskoczenia - wygrała Biedronka z 43 proc. wskazań. Drugie miejsce zajął Lidl z 17 proc. wskazań, a trzecie – Auchan i Kaufland – po 5 proc. wskazań.

RadioZET.pl/Wiadomoscihandlowe.pl