Zamknij

Co najchętniej kupowaliśmy w Black Friday? Sprzedawcy liczą zyski

30.11.2021 17:36
Jak wyglądał Black Friday 2021
fot. Damian Klamka/East News

Choć Black Week jeszcze w wielu sklepach nie dobiegł końca, to już teraz wiemy, co najlepiej sprzedawało się podczas tegorocznego święta konsumpcji. Są pierwsze raporty sprzedaży.

Black Friday w tym roku nie zostało zakłócone dodatkowymi obostrzeniami. Dopiero od 1 grudnia 2021 roku w życie wejdą nowe ograniczenia w handlu. Tegoroczne święto konsumpcji przyniosło zyski zarówno handlującym w sieci, jak i sprzedawcom w sklepach stacjonarnych.

Co kupowaliśmy najczęściej i w jaki sposób? Analitycy opublikowali pierwsze podsumowania zakupowego tygodnia.

Black Friday. Pandemia nauczyła nas kupować w sieci

Z danych platformy sklepowej IdoSell wynika, że choć zakupy stacjonarne nie były zakłócone przez obostrzenia, to i tak konsumenci postawili na e-zakupy.

Podczas tegorocznego Black Friday i Black Week klienci sklepów internetowych kupowali zdecydowanie więcej, niż w pozostałych tygodniach listopada. Ostatni tydzień listopada przyniósł badanym sklepom zyski o 25 proc. większe niż te, osiągane w pozostałych tygodniach. O jedną czwartą także zwiększyła się liczba transakcji.

- Końcówka roku w handlu internetowym to czas żniw i kumulacja okazji do zakupów. Wszystko zaczyna się od Black Friday. Później następuje Cyber Monday, Dzień Darmowej Dostawy i okres bożonarodzeniowy. Sprzedawcy mają ręce pełne roboty. Z roku na rok jest to coraz bardziej widoczne – wyjaśnia Patryk Matusiak, account manager z IdoSell.

Black Friday okazją do zakupu roweru?

Szpiegomat.pl, czyli serwis, który na co dzień monitoruje ceny milionów produktów w sieci, sprawdził, co najchętniej kupowaliśmy podczas tegorocznego święta konsumpcji. Do jakich wniosków doszli analitycy?

Posłuchaj podcastu

Przeceny można było odnotować w niemalże każdej kategorii towarów. Przeceniono kosmetyki, sprzęt AGD, RTV, czy odzież. Jak czytamy w analizie, częstą praktyką było podnoszenie ceny tuż przez Black Friday, by 29 listopada ogłosić pozornie korzystną przecenę. Sklepy często też decydowały się na obniżkę cen już początkiem listopada, stąd też skok cenowy nie zawsze był widoczny.

Jedyna kategoria produktów, przy której ceny rosły, zamiast spadać, to materiały budowlane. „Warto jednak zwrócić uwagę, że branży budowlanej raczej nie kojarzymy z głośnymi czarno-piątkowymi wyprzedażami jak to ma miejsce np. w przypadku elektroniki użytkowej. Wzrost cen w tej kategorii jest napędzany przez niesłabnący popyt oraz rosnące koszty produkcji i inflację”-  wyjaśnia serwis szpiegomat.pl.

Zabawki i inne produkty dla najmłodszych to z kolei kategoria, w której także mamy do czynienia ze wzrostem cen. „Wzrost cen w tej kategorii można wytłumaczyć m.in. zbliżającymi się świętami. Wyprzedaże na koniec listopada sprawiają, że klienci chętniej zaopatrują się w świąteczne prezenty, licząc na niskie ceny. Jednak tegoroczne ceny pokazują, że należy zachować ostrożność podczas poszukiwania artykułów dla dzieci” – czytamy w serwisie.

Black Friday okazał się z kolei świetną okazją do zakupu roweru. Ich ceny spadły średnio o 20 procent, po pandemicznym boomie. Wakacyjne restrykcje zwiększyły popyt na rowery, których sprzedawcy odnotowali rekordowe zyski i często decydowali się zwiększać ceny.

RadioZET.pl/mat.pras