Oceń
2021 rok rozpoczął się podwyżkami w sklepach i nowymi podatkami. Co zdrożało, a za co płacimy mniej w sklepach? Są pierwsze analizy.
Podwyżki w 2021 roku to m.in. konsekwencja wprowadzania nowych podatków: więcej płacimy za alkoholowe „małpki”, czy napoje z dodatkiem cukru. To jednak niejedyne podwyżki.
Główny Urząd Statystyczny oszacował, że inflacja w styczniu rok do roku wyniosła 2,7 proc. W skali miesiąca ceny poszły w górę o 1,2 proc. Które produkty odnotowały największe skoki cen?
Ceny w sklepach w 2021 roku. Co zdrożało, za co płacimy mniej?
Za co od początku roku musimy zapłacić więcej w sklepach? Podwyżkom przyjrzał się serwis MondayNews, który powołał się na raport Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH pt. „Indeks Cen Detalicznych, styczeń 2020/21. Analitycy wzięli pod lupę ceny ze stycznia bieżącego i poprzedniego roku. Co zdrożało najbardziej?
Z raportu wynika, że najbardziej zdrożała margaryna do pieczenia – o 38 proc. Na drugim miejscu jest mąka z wynikiem 20,1 proc., a na trzecim – cukier ze wzrostem na poziomie 17,1 proc.
Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego z Santander Bank tłumaczy, że w przypadku wzrostu cen mąki winę ponosi spadek jej produkcji na terenie całej UE. - Ceny winduje też wysoki popyt na rynku światowym – mówi Rykaczewski.
Eksperci wskazują, że ponad 10 proc. wzrosty odnotowały właśnie produkty sypkie. Makarony podrożały o ponad 12 proc. Więcej płacimy także za artykuły i karmę dla zwierząt oraz za chemię gospodarczą. Kolejne miejsca w rankingu produktów, które podrożały od początku roku zajmują dodatki spożywcze tj. keczup i musztarda. Dalej w zestawieniu jest mięso, którego cena zaliczyła średni wzrost o 2,6 proc.
Coraz tańsze są za to warzywa. Mniej płacimy m.in. za ziemniaki, cebulę i kapustę (ponad 20 – proc. spadki cen). Skąd te obniżki? Produkcja i zbiory wzrosły, stąd sprzedawcy mogli sobie pozwolić na niższe ceny.
– Potaniały głównie warzywa odporne na psucie. W ich przypadku rzadko zachodzą gwałtowne podwyżki. Sieciom łatwiej jest zaplanować ich korzystny zakup – zauważa Julita Pryzmont, ekspert rynku FMCG z Hiper-Com Poland.
Nieco mniej płacimy za pieczywo i nabiał.
– Obniżki cen z kategorii pieczywa są zaskakujące, biorąc pod uwagę drożejące zboża i mąkę, ale też wzrost innych kosztów, np. energii. Powodem może być próba zwiększenia konsumpcji. Utrzymywanie jednak niższych cen w sprzedaży detalicznej może być sporym wyzwaniem dla producentów – przekonuje analityk z Santander Bank.
RadioZET.pl/MondayNews.pl
Oceń artykuł

