Zamknij

Ceny samochodów mocno w górę? Scenariusze dla rynku motoryzacyjnego

28.04.2020 08:43
Ceny samochodów 2020. Koronawirus może przynieść podwyżki
fot. Shutterstock/Nestor Rizhniak (ilustracyjne)

Przestój w fabrykach i kryzys wywołany epidemią koronawirusa zmusi producentów do rekompensowania strat. Efekt? Samochody będą jeszcze droższe.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Prawdopodobieństwo podwyżki cen samochodów wynosi 60 procent - wskazała w raporcie firma wynajmu samochodów Carsmile. Jak czytamy w analizie,  podwyżka ma pokryć rosnące koszty produkcji aut, a także koszty przestojów w fabrykach z powodu epidemii.

Firma wylicza, że średni koszt samochodu w marcu to 124,7 tysięcy złotych. W skali roku nowe samochody zdrożały średnio o 11,3 procent, a w stosunku do grudnia 2019 r. - o 3,8 procent - czytamy w raporcie.

Zobacz także

Analitycy prognozują, że gdyby ceny aut rosły równomiernie, to w całym 2020 roku mielibyśmy podwyżkę średnio o 15,4 procent. Tak jednak nie będzie, gdyż epidemia koronawirusa pokrzyżowała plany kierowców i producentów. Wstrzymanie produkcji, spadek popytu, problemy z rejestracją nowych pojazdów już odbiło się na rynku samochodowym.

Carsmile przedstawia dwa scenariusze dla branży. Najbardziej prawdopodobny jest wzrost cen samochodów mimo spadku sprzedaży. Z 60 procentowym prawdopodobieństwem producenci będą chcieli w ten sposób zrekompensować sobie koszty przestoju w fabrykach.

Eksperci z Carsmile przypominają, że od tego roku 95 procent samochodów sprzedawanych na terenie UE powinno spełniać nowy limit średniej emisji CO2, wynoszący 95 g CO2/km. Jeśli producent nie spełni tych norm – grożą mu kary.  Zdaniem analityków to także argument za podniesieniem cen samochodów.

Tymczasem prawdopodobieństwo stabilizacji cen samochodów Carsmile szacuje na 35 procent.

Stabilizacja cen w drugim kwartale jest teoretycznie możliwa dzięki zapasom samochodów, jakie znajdują się na stockach dilerskich 

– czytamy w raporcie

Zdaniem ekspertów zapasy wystarczą na około 1,5 miesiąca średniej miesięcznej sprzedaży z 2019 roku. W innym scenariuszu zakładającym obniżkę cen, analitycy wskazują, że „koncerny motoryzacyjne będą za wszelką cenę walczyć o utrzymanie produkcji na poziomach niewiele niższych od tych z 2019 roku, aby nie zwalniać pracowników".

RadioZET.pl/PAP