Cukier znów drożeje. Zapłacimy nawet o 32 procent więcej

19.12.2019 14:20
Ceny cukru 2020. Będą podwyżki
fot. Shutterstock/ Dream79 (ilustracyjne)

Średnie ceny promocyjne białego cukru poszły w górę o prawie 12 procent w stosunku do ubiegłego roku – wskazuje agencja MondayNews.pl. 

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin  

Biały cukier znów drożeje. Największe wzrosty odnotowano w sieciach convenience, gdzie cukier podrożał nawet o 32 procent. W hipermarketach wzrost wyniósł nieco mniej, bo 22,35 procenta, a w dyskontach – 21,54 procenta.

Jak komentuje eksperci, sklepy convenience mogą sobie pozwolić na takie podwyżki. Dlaczego?

 Te sklepy mają niewielką powierzchnię i małe zaplecze magazynowe. Często mieszą się w drogich w utrzymaniu lokalach. Przede wszystkim są nastawione na klientów, dla których cena nie jest kluczowym czynnikiem. Dlatego m.in. w tym formacie zanotowano największe podwyżki. Z kolei sam artykuł zdrożał, bo ograniczono jego produkcję 

– komentuje Katarzyna Grochowska z Hiper-Com Poland.

Minimalna cena cukru wzrosła o ponad 7 procent. Największą podwyżkę zauważono w sklepach cash&carry – aż o 61,78 procenta. Sieci convenience, hipermarkety i supermarkety nie zmieniły minimalnej ceny. Obniżkę odnotowały tylko dyskonty – wynika z analizy Monday News

Jak wskazuje Julia Pryzmont z Hiper-Com Poland, dyskonty, np. Takie jak Biedronka mogą sobie pozwolić na obniżkę cen. - Ma ona przewagę negocjacyjną nad dostawcami i duże szanse utrzymywania niskich cen zakupów, nawet przy znacznym wzroście kosztów produkcji – wskazała.

Z kolei maksymalne ceny promocyjne spadły o 0,80 procenta – wynika z badania.  Spadki sięgały prawie 80 procent.

Czy ceny nadal będą rosły?

Według analizy, ceny cukru poszły w górę, ale sieci handlowe zanotowały jednocześnie spadek liczby promocji na poziomie 34 procent – czytamy.

W 2020 roku regularne ceny cukru prawdopodobnie wzrosną. Wynika to z prognozowanego obniżenia produkcji w całej UE o około 5 względem 2019 roku. Dodatkowo sytuacja na rynkach światowych pokazuje, że wyczerpują się znaczne zapasy towaru. Dorowadzi to do lekkich podwyżek, które nieznacznie odczują konsumenci. Ceny w sklepach już raczej nie spadną, bo obecnie branża cukrowa balansuje na progu opłacalności produkcji 

– podsumowuje Michał Gawryszczak ze Związku Producentów Cukru w Polsce.

RadioZET.pl/MondayNews.pl