Zamknij

CPK: średnie wynagrodzenie w 2019 wyniosło 16 000 zł

06.10.2020 13:57
start samolotu widziany z terminala
fot. Shutterstock

Średnia pensja w Centralnym Porcie Komunikacyjnym wyniosła w 2019 roku 16 000 zł. Lotnisko, którego budowa ma zacząć się w 2023 roku, zatrudnia już niemal 200 osób.

Centralny Port Komunikacyjny to jedna ze sztandarowych inwestycji rządu. Nowe lotnisko ma stać się według planów PiS międzynarodowym hubem i przejąć ruch realizowany obecnie przez zagraniczne obiekty.

CPK stale zwiększa zatrudnienie, mimo że budowa portu lotniczego ma zacząć się w 2023 roku, a oddanie go do użytku zaplanowano na 2027 rok. Do tego, jak wynika z kontroli, średnia pensja w spółce wynosi 16 000 zł.

Centralny Port Komunikacyjny: średnia płaca wyniosła w 2019 roku 16 000 zł

W 2019 roku CPK zatrudniało 100 pracowników. Funkcjonowanie spółki pochłonęło 24 mln zł, z czego 17,5 miliona wydano na wynagrodzenia. Z tego powodu pojawiają się pytania o zasadność działania Centralnego Portu Komunikacyjnego, zadawane coraz częściej przez polityków opozycji.

5 października 2020 kontroli poselskiej dokonali w spółce przedstawiciele KO: Paweł Poncyliusz oraz Maciej Lasek. Politycy nie kryli złośliwości wobec inwestycji oraz jej stanu.

Wygląda na to, że mamy do czynienia z najdroższym pilnowaniem łąki nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Wiemy, ile to kosztuje, natomiast nie wiemy nic na temat postępów tej inwestycji. Nie wiadomo nawet, w którym dokładnie miejscu będzie CPK, nie ma planu wywłaszczeń.

Maciej Lasek, poseł KO

Politycy wskazali ponadto, że zgodnie z założeniami nowe lotnisko ma obsługiwać rocznie 45 mln pasażerów. Może to być trudne do osiągnięcia, jako że pandemia COVID-19 znacznie zmieniła świat i doprowadziła do dekoniunktury w transporcie lotniczym. Zasugerowali także, że port lotniczy o takiej skali może po prostu okazać się niepotrzebny.

Zobacz także

Centralny Port Komunikacyjny szybko odpowiedział na zarzuty posłów. Spółka poinformowała w komunikacie, że znajduje się na ostatnim etapie wyboru partnera, który określi dokładną lokalizację i układ portu lotniczego, parametry jego infrastruktury i plan etapowania inwestycji.

Port Lotniczy „Solidarność” wraz z kolejowym węzłem przesiadkowym – serce programu CPK - zostanie zbudowane na terenie gmin: Baranów (powiat grodziski), Teresin (powiat sochaczewski) i Wiskitki (powiat żyrardowski) w województwie mazowieckim, 37 km na zachód od Warszawy.

Komunikat CPK

CPK dodało, że jeszcze w 2020 roku zostanie uruchomiony pilotażowy projekt dobrowolnego nabywania gruntów w spodziewanej lokalizacji lotniska. Decyzje o ewentualnym wywłaszczaniu właścicieli gruntów przeznaczonych pod budowę lotniska będą podejmowane na kolejnych etapach prac przygotowawczych.

Zagłosuj

Czy CPK ma sens biznesowy?

Liczba głosów:

Aktualizacja: otrzymaliśmy od CPK informacje dotyczące stanu inwestycji oraz obecnych danych dotyczących zatrudnienia.

Centralny Port Komunikacyjny na początku października 2020 roku zatrudnia już ponad 200 osób. W raporcie za 2019 rok wskazano, że pracowników było 99. Jednocześnie średnie wynagrodzenie spadło do poziomu nieco ponad 9 000 zł na rękę, czyli kwoty sięgającej 13 000 zł brutto (dla umów o pracę).

Spółka podkreśliła, że pracownicy realizują zadania niezbędne do prawidłowego przygotowania i zrealizowania inwestycji.

Faza planowania i projektowania jest zapewne najmniej widowiskowa, ale absolutnie kluczowa dla przyszłego kształtu inwestycji, jej funkcjonalności dla pasażerów i opłacalności dla gospodarki. O tym, co się może wydarzyć, jeśli inwestor jej nie dopilnuje, pokazuje przykład portu lotniczego w Berlinie, która jest dla nas przestrogą i z której staramy się wyciągnąć wnioski dla naszej inwestycji.

Konrad Majszyk, rzecznik Centralnego Portu Komunikacyjnego

CPK zwiększyło zatrudnienie w biurach merytorycznych, odpowiedzialne za inwestycje lotniskowe, kolejowe oraz pozyskiwanie nieruchomości i zagospodarowanie przestrzenne.

Dzieje się tak, ponieważ nie jest możliwe, żeby zaplanować, zaprojektować i wybudować port lotniczy i sieć prawie 1 800 km nowych linii kolejowych, nie zatrudniając ekspertów, inżynierów, informatyków, prawników. Nie da się zaplanować infrastruktury, pozyskać niezbędnych uzgodnień i decyzji, nabyć gruntów i przygotować projektów bezkosztowo. Nie można zacząć płacić pracownikom dopiero po przecięciu wstęgi oraz uruchomieniu lotniska. 

Konrad Majszyk, rzecznik Centralnego Portu Komunikacyjnego

Jako przykład prac prowadzonych obecnie przez spółkę otrzymaliśmy informacje o inwentaryzacjach przyrodniczych, czyli elementach procedury środowiskowej niezbędnej do uzyskania decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę na kluczowych spośród planowanych tras kolejowych. CPK opracowała ponadto 150 000 uwag do Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL), zajmuje się planowaniem zarówno tras kolejowych (w różnych wariantach wytyczono ich ponad 10 000 km) jak i niezbędnego do nich zasilania. Prace trwają także nas samym lotniskiem: trwa analiza ofert portów lotniczych Incheon w Seulu i Narita w Tokio, spośród których zostanie wybrany projektant portu lotniczego.

RadioZET.pl/TVN24 Biznes