Zamknij

CPK pomogą zbudować Koreańczycy

24.11.2020 10:36
CPK pomoga zbudować Koreańczycy. Jest decyzja rządu PiS
fot. CPK/mat. prasowe

Centralny Port Komunikacyjny znalazł doradcę strategicznego. To koreańskie międzynarodowe lotnisko Incheon, które ma dostarczyć wiedzę i doświadczenie w budowie huba transportowego w środkowej Polsce.

CPK to główny projekt inwestycyjny rządu PiS, nad którym prace nie zostały wstrzymane nawet z powodu pandemii koronawirusa i kryzysu gospodarczego. Chodzi o planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

We wtorek Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, ogłosił wybranie doradcy strategicznego dla inwestycji. Zostało nim Incheon International Airport, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej.

Kto pomoże zbudować CPK?

- Wybór doradcy strategicznego CPK to istotny kamień milowy na drodze do budowy nowego systemu transportowego dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Incheon to lotnisko o międzynarodowej renomie, a jednocześnie uznany partner na globalnym rynku lotniczym - powiedział we wtorek Horała podczas spotkania z dziennikarzami.

Zobacz także

Jak dodał, współpraca z tym portem daje CPK dostęp do "unikalnej wiedzy i specjalistycznego know-how, które będą nam potrzebne podczas realizacji megaprojektu CPK". Horała przekazał, że w grudniu spółka CPK planuje podpisać z hubem z Seulu umowę na trzy lata.

Spółka tłumaczy, że doradca strategiczny ma zapewnić wiedzę operacyjną i komercyjną z zakresu efektywnego zarządzania dużym lotniskiem przesiadkowym, która jest niezbędna na etapie opracowywania master planu i zaprojektowania. Oferty w postępowaniu na doradcę strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego złożyły dwa porty lotnicze: Incheon w Seulu i Narita w Tokio.

Zobacz także

Ile będzie kosztować CPK? Tylko pierwszy etap inwestycji, zaplanowany w latach w latach 2020-2023, oszacowano na ok. 12,8 mld zł. Zaplanowane na ten okres inwestycje będą realizowane głównie z wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych.

W 2021 r. zostanie przygotowany projekt tzw. master planu lotniska i złożony wniosek dla decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. W 2023 r. zostaną przygotowane: raport oddziaływania na środowisko i wielobranżowa koncepcja architektoniczna terminalu pasażerskiego. Także w 2023 r. inwestor planuje uzyskać decyzję lokalizacyjną. Budowa megalotniska ma się zakończyć do 2027 roku.

Zobacz także

"Według obecnych założeń, w pierwszej fazie lotnisko będzie posiadało dwie drogi startowe, umożliwiające obsługę 400 tys. operacji lotniczych rocznie i terminal pasażerski o przepustowości do 45 mln pasażerów rocznie" - podało pod koniec października Centrum Informacyjne Rządu. Docelowo teren lotniska będzie umożliwiał rozbudowę infrastruktury do czterech dróg startowych i 100 mln pasażerów rocznie.

RadioZET.pl/PAP