Zamknij

CD Projekt zmienia strategię. Nowości u producenta gier [ANALIZA]

30.03.2021 22:54
CD Projekt zmienia strategię. Nowości u producenta gier Wiedźmin i Cyberpunk 2077
fot. Pryimak Anastasiia / Shutterstock.com

CD Projekt aktualizuje strategię działań. Spółka zapowiedziała transformację studia, rozpoczęcie równoległej pracy nad projektami z segmentu AAA od 2022 roku, rozbudowę praw do tytułów „Wiedźmin” i „Cyberpunk 2077” poza branżę gier oraz rozwój rozgrywek online. Rynkowi eksperci komentują dla Radia ZET Biznes zapowiedziane zmiany w spółce.

CD Projekt to największa notowana na polskiej giełdzie spółka produkująca gry (Wiedźmin, Cyberpunk 2077). We wtorkowy wieczór (30 marca) zarząd poinformował o zmianach w strategii działania firmy.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Na czym polega nowa strategia CD Projekt
  • Jak inwestorzy indywidualni oceniają plany spółki
  • GPW światowym liderem pod względem liczby notowanych spółek z sektora gier
  • W jaki sposób rynkowi eksperci komentują sposób prezentacji nowej strategii przez CD Projekt
  • Na końcu tekstu znajdziesz słowniczek pojęć pojawiających się w artykule
  • Więcej informacji gospodarczych na Radio ZET Biznes

Polski rynek gier

Rozwój branży gier wideo przyspieszył wraz z wybuchem pandemii. Przemysław Gerschmann, doradca zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie w wypowiedzi dla Radio ZET Biznes podkreśla, że według raportu „The Game Industry of Poland” w Polsce funkcjonuje aż 440 studiów deweloperskich, w których pracuje niemal 10 tys. osób. Rodzime produkcje mogą się pochwalić wysokimi miejscami na listach bestsellerów oraz rosnącą popularnością wśród graczy.

Od października 2020 r. Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie jest światowym liderem pod względem liczby notowanych spółek z sektora gamedev. Obecnie na Rynku Głównym oraz NewConnect listowanych jest 58 spółek z tego segmentu, spośród których sześć posiada kapitalizację przekraczającą miliard złotych. W 2020 roku branża gamedev była bardzo popularna na polskiej giełdzie. Wszystko wskazuje na to, że również w tym roku inwestorzy nie będą narzekali na brak atrakcji oraz ciekawych debiutów.

Przemysław Gerschmann, Doradca Zarządu GPW SA

Przemysław Gerschmann dodaje, że z roku na rok branża gier będzie rosła, a wraz z nią potencjał, który mogą wykorzystać polskie firmy. „Wiedźmin” i „Cyberpunk2077” to znane na świecie produkcje CD Projekt, ale nasz rynek może się pochwalić wieloma doskonałymi projektami.

CD Projekt publikuje nową strategię

Spółka CD Projekt zaprezentowała aktualizację strategii. Prezes Adam Kiciński podkreśla, że: „Ambicje pozostają, jednak jesteśmy świadomi obszarów, które wymagają poprawy. Wypracowane przez nas Ramy Strategii Rozwoju pozwolą nam zoptymalizować procesy wewnątrz Grupy - w szczególności te związane z produkcją gier - i zapewnią jej dalszy dynamiczny rozwój”.

Czego dotyczą zmiany w strategii CD Projekt?

  • Wykorzystanie potencjału Wiedźmina i Cyberpunka poza sektorem gier
  • Poszukiwanie możliwości fuzji oraz przejęć (Studio Digital Scapes z Vancouver)
  • Równoległa produkcja projektów AAA od 2022 roku
  • Wzmocnienie i rozszerzenie roli CTO (Chief Technology Officer/dyrektor technologiczny)
  • Powołanie zespołu ekspertów, wspierającego różne projekty
  • Przemyślane dzielenie się zyskami z akcjonariuszami
  • Skrócenie kampanii marketingowych i zmiany w komunikacji zewnętrznej
  • Wzbogacenie posiadanych IP o elementy rozgrywki online
  • Wiedźmin III trafi na najnowszą generację konsol
  • Wprowadzenie zwinnych metodyk pracy ("agile")
  • Bezpłatne DLC Cyberpunka oraz wersja gry na konsole nowej generacji
  • Centralizacja silnika REDengine do obsługi dwóch marek
  • Rozwój zrównoważonego i przyjaznego środowiska pracy
  • Zwiększenie puli talentu

Jak na proponowane zmiany patrzą akcjonariusze? Michał Masłowski, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych skomentował dla Radia ZET Biznes wieczorną prezentację zarządu CD Projekt. Jego zdaniem zmiany idą w dobrym kierunku, ale najbardziej kluczowe są dwie główne kwestie.

Widać, że zarząd wyciąga wnioski z ostatnich miesięcy. Spółka stawia na zespół i dywersyfikację. Wcześniej w strategii zapisana była koncentracja na jakości produktu, teraz dopisano i podkreślono rolę pracowników. Zespół developerów, który tworzy Wiedźmina i Cyberpunka to jest ogromna wartość. Poza tym spółka stawia na transformację studia, rozwój online, jeszcze bardziej otwiera się na graczy. Będziemy obserwować, które deklarowane cele i w jakim tempie zostaną wprowadzane w życie.

Michał Masłowski, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych

Zarząd CD Projekt zapowiedział czat inwestorski na środę (31 marca). Wtedy poznamy więcej szczegółów skierowanych do akcjonariuszy.

Zmiany w marketingu CD Projekt okiem rynkowych ekspertów

W aktualizacji strategii zarząd CD Projekt podkreślał rolę sposobu kontaktu z odbiorcami oraz komunikacji i promocji gier. Kolejne kampanie studia mają być krótsze, a materiały promocyjne publikowane bliżej premiery wraz z fragmentami gry na poszczególne platformy. Jak nowe pomysły komentują dla Radio ZET Biznes eksperci zajmujący się relacjami inwestorskimi i public relations?

Miłosz Białas, Head of Communication & Business Division w Galaktus zauważa, że skrócenie kampanii marketingowych jest trendem obserwowanym w branży gier wideo od blisko dekady, jako naturalna konsekwencja większej rozległości i poziomu skomplikowania procesu produkcji. Współczesne duże gry wideo, finalny kształt przybierają na kilka miesięcy przed premierą. Rozpoczynając komunikację od tego etapu zespół marketingowy może się posiłkować stanem faktycznym produkcji. Pozwala to uniknąć obiecywania „w ciemno” określonych funkcjonalności lub sprawności działania na wybranych platformach sprzętowych.

Krótka kampania promocyjna pozwala także efektywniej wykorzystywać środki przeznaczone na marketing, sprawnie zarządzać oczekiwaniami odbiorców, podsycając równocześnie ich zainteresowanie grą. W krótkim okresie promocji trudniej wywołać efekt zmęczenia przeciągającym się procesem produkcyjnym, zachowując równocześnie świeżość komunikatów.

Miłosz Białas, Head of Communication & Business Division w Galaktus

Miłosz Białas dodaje w rozmowie z Radiem ZET Biznes, że zmiana podejścia CD PROJEKT RED do prowadzenia kampanii marketingowych na pewno przysłuży się firmie, jej działom produkcyjnym i marketingowym, zmniejszając wywieraną na nią presje. Komunikacja zyska na adekwatności i skuteczności, co w konsekwencji powinno przełożyć się na sukcesy komercyjne największego polskiego producenta gier wideo.

Z kolei Sylwia Borowska, PR Manager w agencji Strict Minds, która zajmuje się komunikacją oraz relacjami inwestorskimi spółek w sektorze gamingowym, zauważa w komentarzu dla Radio ZET Biznes, że zapowiedziane przez CD Projekt krótsze kampanie marketingowe to dobry krok - zdejmują niepotrzebną presję z pracujących zespołów developerskich oraz zmniejszają koszty marketingu. Jako analogiczny przykład podaje spółkę Bloober Team, która kompresuje swoje kampanie w okres kilku miesięcy, a datę premiery publikuje wtedy, gdy jakość produktu końcowego jest już zapewniona.

Argumentem przeciwko dłuższym akcjom promocyjnym jest również socjologia - pozostawienie zbyt długiego czasu na narastanie oczekiwań klientów/graczy może mieć efekt odwrotny od zamierzonego, a ze zbyt wysoko zawieszoną poprzeczką spotkały się m.in. No Man’s Sky, Duke Nukem Forever, czy właśnie Cyberpunk 2077. Jednocześnie zarządy spółek giełdowych muszą liczyć się z naciskami ze strony akcjonariuszy, którzy oczekują jak najwięcej informacji na temat produktów tworzonych przez spółkę.

Sylwia Borowska, PR Manager w agencji Strict Minds

Sylwia Borowska dodaje, że raportowanie kluczowych informacji zgodnie z polityką MAR często wpływa na termin publikacji pierwszych informacji nt. nadchodzących premier. Podkreśla również, że z zainteresowaniem będzie przyglądać się reakcji rynku na aktualizację strategii, gdyż ostateczny werdykt w zakresie zapowiedzianych przez CD Projekt zmian będzie należał do akcjonariuszy spółki.

*Słowniczek pojęć występujących w artykule:

Gry AAA – tytuły o najwyższych budżetach promocyjnych i produkcyjnych, prezentujące wysoką jakość i dobrą sprzedaż

IP gier – patenty, prawa autorskie i majątkowe oraz zastrzeżone wzory przemysłowe produktu. Najczęściej w posiadaniu producentów lub wydawców, którzy decydują o sprzedaży praw licencyjnych gry

Wiedźmin, Cyberpunk 2077 – największe gry stworzone przez CD Projekt

Gamedev – branża producentów gier komputerowych

Polityka MAR – Rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku (Market Abuse Regulation)

RadioZET.pl