Zamknij

Boeing wstrzymał produkcję samolotów typy 737 Max

17.12.2019 06:46
Boeing 737 Max wstrzymał produkcję. Dlaczego? Co to oznacza?
fot. PAP/EPA/GARY HE (ilustracyjne)

To może być cios dla jednego z największych producentów samolotów i linii lotniczych na całym świecie. Amerykański koncern Boeing podjął decyzję o wstrzymaniu od stycznia 2020 roku produkcji samolotów 737 Max. To efekt uziemienia tego typu maszyn po dwóch katastrofach, w których zginęło łącznie 346 osób.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Zarząd Boeinga podjął decyzję o wstrzymaniu produkcji samolotów 737 Max w poniedziałek, po dwudniowych obradach w Chicago w związku z informacjami z Federalnej Agencji Lotnictwa (FAA). 

W ubiegłym tygodniu dała ona wyraźnie do zrozumienia, że koncern nie może liczyć na szybkie dopuszczenie do eksploatacji tego typu maszyn.

Zobacz także

Błąd systemu komputerowego doprowadził do dwóch katastrof

Wcześniej koncern Boeing zapewniał, że wprowadził niezbędne modyfikacje oprogramowania komputerów pokładowych i inne poprawki oraz że przeprowadzone loty testowe wykazały pełna sprawność tych samolotów. Boeing miał nadzieję na uzyskanie dopuszczenia ich do lotów do końca tego roku.

Boeingi 737 Max uziemiono w marcu tego roku po dwóch katastrofach lotniczych - w Indonezji w październiku 2018 roku i w Etiopii w marcu 2019 roku. Łącznie zginęło 346 osób.

Przyczyną tych katastrof było najprawdopodobniej wadliwe oprogramowanie kontrolujące system MCAS automatycznie zapobiegające przeciągnięciu (utracie siły nośnej).

Wszystkie maszyny typu 737 Max, posiadane przez linie lotnicze na całym świecie, zostały wycofane z eksploatacji do czasu uzyskania nowego certyfikatu dopuszczającego do lotów z pasażerami. 

Zobacz także

Pomimo uziemienia w marcu na całym świecie Boeingów 737 Max koncern nadal je produkował w ilości 42 sztuk miesięcznie

Była to jednak produkcja ograniczona o jedną piątą w stosunku to stanu sprzed uziemienia. Wstrzymanie linii produkcyjnej, jak zapewniły władze firmy, nie będzie oznaczać redukcji zatrudnienia. Zwolnienia mogą jednak mieć miejsce w niektórych z 900 firm, które dostarczają części do samolotu.

To nie pierwsza wpadka Boeinga

Poniedziałkowa decyzja to cios wizerunkowy, ale też przede wszystkim finansowy dla Boeinga.

W związku ze wstrzymaniem produkcji Boeing nie będzie mógł dostarczyć odbiorcom 375 zamówionych maszyn. Do tej pory amerykański koncern poniósł straty w wysokości 8 mld dolarów z tytułu rekompensat dla linii lotniczych. Chodziło o opóźnienia w dostawach i obniżenie produkcji.

Zobacz także

To pierwsza taka decyzja Boeinga od ponad 20 lat. W 1997 roku Boeing poniósł straty w wysokości 2,6 mld dolarów po tym, jak został zmuszony do zawieszenia produkcji maszyn typu 737 i 747 z powodu problemów z łańcuchem dostaw.

Poprzedni poważny kryzys Boeing przechodził w 2013 roku, kiedy z powodu zapalających się akumulatorów uziemiono model 787 Dreamliner.

RadioZET.pl/PAP