Zamknij

Black Friday. Prezes UOKiK: nie dajmy się zwariować i nie traćmy czujności [PODCAST]

15.11.2021 13:23
Black Friday, jak sklepy oszukują klientów
fot. Alexa_Space/Shutterstock

- Zakupy, także w nadmiarze, to nasz chleb powszedni. Do UOKiK wpływa ogromna liczba skarg na sprzedawców, którzy nie przestrzegają naszych praw – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak nie stracić głowy i pieniędzy w Black Friday? Posłuchajcie podcastu „Biznes. Między Wierszami”.  

Black Friday już niebawem przyciągnie do sklepów tłumy klientów. Wyprzedaże ruszą jeszcze przed 26 listopada 2021 roku. Gościem podcastu „Biznes. Między Wierszami” był prezes UOKiK Tomasz Chróstny, który podpowiedział, jak nie dać się złowić oszustom nie tylko podczas globalnego święta konsumpcji.

Prezes urzędu, do którego każdego roku spływają setki skarg na nierzetelnych sprzedawców, zdradził taktyki, jakimi posługują się przedsiębiorcy. Na co zwrócić uwagę, zanim podejdziemy do kasy w sklepie i zanim klikniemy przycisk „zapłać”?

Black Friday, czyli święto oszustów i kombinatorów

Zachęceni niską ceną i deklaracją, że obniżka wynosi 50 czy nawet 70 proc. sięgamy po nowy smartfon, kosmetyk czy bluzkę. Po „udanych” zakupach internet często uświadamia nam, że cena danego produktu już w przeszłości była niższa, a my przepłaciliśmy. Brzmi znajomo?

Posłuchaj podcastu

Takich sytuacji jest więcej, a sprzedawcy potrafią bez skrupułów naciągać klientów na koszty. Wyobraźmy sobie, że kupujemy dany przedmiot w sieci, płacimy przez internet i kolejny tydzień czekamy na wysyłkę, która prawdopodobnie już do nas nie dojdzie. Dowiadujemy się, że firma ma siedzibę w Chinach, a my nie mamy ani pieniędzy, ani zamówionego towaru. Szanse, że odzyskamy środki, są wówczas raczej marne.

Tomasz Chróstny, prezes UOKIK
fot. RadioZET.pl

Jak uniknąć tych i wielu innych pułapek? O tym w podcaście „Biznes. Między Wierszami” mówił Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Sprzedawcy doskonale potrafią wykorzystać nasze słabości, a ich taktyki są coraz bardziej zaawansowane.  Impulsowe zakupy są naszym największym problemem. Kupujemy kolejne rzeczy bezmyślnie, bez przemyślenia, czy rzeczywiście ich potrzebujemy. To na takich właśnie zakupach najlepiej zarabiają sprzedawcy. Im atrakcyjniejsza oferta sklepu, tym większą czujność powinniśmy zachować 

Tomasz Chróstny, UOKiK

Na co zwrócić uwagę, zanim podejdziemy do kasy w sklepie i zanim klikniemy przycisk „zapłać”? - Najważniejsze w zakupach jest to, co robimy przed transakcją. Kluczem do sukcesu jest sprawdzenie produktu, sprzedawcy i warunków transakcji – tłumaczy ekspert.

Co robić, gdy zorientujemy się, że zostaliśmy oszukani? Gdzie szukać pomocy, a przede wszystkim jak uniknąć problemów ze sprzedawcą?  Rozmowa z prezesem UOKiK dostępna jest na player.radiozet.plSpotify!

RadioZET.pl