Black Friday pociąga za sobą falę zwrotów i reklamacji

27.11.2019 14:43
Black Friday. Kiedy można dokonać zwrotu lub reklamacji
fot. Shutterstock/ kikovic (ilustracyjne)

Black Friday to okazja na tanie zakupy. Ważniejsze jest jednak, by te były przemyślane – alarmują eksperci. Zwrot towaru nie zawsze jest możliwy.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin  

Black Friday, czyli czarny piątek, to tradycja handlowa ze Stanów Zjednoczonych, która z roku na rok jest coraz popularniejsza również w Polsce. Za oceanem szaleństwo wyprzedaży rozpoczyna się w pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia. W tym roku Black Friday wypada 29 listopada. 

Szczególnie tego dnia, kiedy klienci tłumnie odwiedzają sklepy warto pamiętać o prawach konsumenta. Chodzi o zwrot lub reklamację oszczędzonego czy nietrafionego w gust klienta towaru. Wśród niezadowolonych klientów spora grupa będzie miała problem z dokonaniem zwrotu lub reklamacji -  wskazują eksperci DAS Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej. Jak wykazują badania DAS, wśród osób, które w ciągu ostatnich 5 lat miały problem prawny, 22 procent napotkało go właśnie w przypadku zakupu rzeczy czy usług.

Black Friday 2019 - POLSKA: kiedy jest Czarny Piątek i w których sklepach?>> 

Eksperci zwracają uwagę, że jedną z podstawowych trudności konsumentów stanowi rozróżnienie kluczowych pojęć związanych z prawami, jakie im przysługują. Chodzi o zwrot i reklamację w przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych i w sieci.

Zobacz także

Reklamacja nie zawsze możliwa

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że jeżeli produkt ma wadę, wówczas możliwa jest jego reklamacja w ciągu 2 lat od chwili zakupu. Jeśli zaś towar został przeceniony ze względu na wadę – wówczas reklamacja jest niemożliwa. W przypadku reklamacji można żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna, klient może żądać odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu.

Wadliwy produkt możemy zareklamować w formie pisemnej bądź ustnej. Warto jednak zrobić to na piśmie, tak aby sprzedawca został dokładnie poinformowany jakie jest nasze żądanie. Nie zapomnijmy przy tym dołączyć potwierdzenia zakupu reklamowanego towaru. Reklamację można złożyć osobiście u sprzedawcy lub wysłać pocztą, a w obu przypadkach istotne jest potwierdzenie, że odebrał on pismo z reklamacją – np. w formie podpisu sprzedawcy opatrzonego datą lub pocztowego potwierdzenia odbioru 

– wskazuje Marta Kotowska z DAS

Kiedy można zwrócić towar?

UOKIK wskazuje, że możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki. Częstą praktyką jest umożliwianie zwrotu na kartę podarunkową danego sklepu. Sprawa jest prostsza w przypadku e-zakupów.

Zobacz także

Art. 27 ustawy o prawach konsumenta wskazuje, że w przypadku zakupu dokonanego w sklepie online klientowi przysługuje 14-dniowy termin na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny. Zamawiający przez internet nie ma de facto możliwości dokładnej oceny kupionego produktu przez zakupem. Eksperci DAS przypominają, że to prawo kupującego w sieci nie dotyczy zakupu towaru, który został wyprodukowany według jego specyfikacji np. meble na wymiar, biżuteria z grawerem.

Zobacz także

Cena towaru niższa niż przy kasie? Prawo stoi po stronie konsumenta

Art. 5 ustawy o cenach towarów i usług mówi, że w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej, czyli najniższej. Pomyłki przy metkowaniu zdarzają się nie tylko w sklepach odzieżowych, ale także przy oznaczaniu promocji w sklepach spożywczych. W każdej sytuacji nieprawidłowego oznaczenia promocji, prawo stoi po stronie konsumenta.

Zobacz także

RadioZET.pl/UOKiK/DAS