Black Friday. UOKiK apeluje o rozwagę podczas wyprzedaży

23.11.2019 11:30
Black Friday. Kiedy? UOKiK radzi, jak zachować się podczas wyprzedaży
fot. ComicSans/Shutterstock (ilustracyjne)

To nie konsument łowi okazje, ale raczej wpada w sidła tych, co je organizują - wskazuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przed Black Friday. Nieprawidłowości dotyczą głównie obowiązku informacyjnego.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Black Friday wypada w tym roku na 29 listopada. To pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia w Stanach Zjednoczonych, gdzie od lat oznacza on duże promocje i atrakcyjne wyprzedaże przed Bożym Narodzeniem.

Black Friday 2019 - SKLEPY, promocje i kody rabatowe na Czarny Piątek w Polsce

Jak nie wpaść w sidła handlowców?

Komercyjne święto od kilku lat jest coraz popularniejsze również w Polsce. Co to oznacza dla konsumentów?

- Z naszego doświadczenia wynika, że tak zwane super okazje oznaczają zazwyczaj dla konsumentów wiele haczyków i pułapek, bo to nie konsument łowi okazje, ale raczej wpada w sidła tych co je organizują - podkreśliła Małgorzata Cieloch, rzecznik UOKiK.

Zobacz także

Dodała, że średnio podczas promocji, różnego rodzaju wyprzedaży czy super okazji notujemy około 10 proc. nieprawidłowości. - Dotyczą one głównie obowiązku informacyjnego - wyjaśniła.

Według rzeczniczki, konsument nie do końca wie, jaki asortyment jest sprzedawany okazyjnie, problemem często bywa również termin obowiązywania super oferty.

Najdotkliwszą uciążliwością dla kupujących są oczywiście błędnie podane ceny, czyli brak jasnej informacji, o ile taniej kupujemy (...) Sporadycznie zdarzają się informacje wprowadzające w błąd, co do naszych praw. Na przykład wiele lat temu królowały informacje, że kupując coś taniej mamy np. ograniczone prawo do reklamacji. Stwierdzenie jest nieprawdą, na szczęście spotykamy się z takimi przypadkami sporadycznie

Małgorzata Cieloch

Jak zachować się na zakupach?

Jak wskazała Cieloch, częściej natomiast zdarzają się sytuacje ograniczenia dobrych praktyk przez sprzedawcę właśnie podczas trwania specjalnych okazji.

Dodała, że w praktyce przejawia się to tym, że np. sklep, który daje konsumentowi zazwyczaj 30 dni na zwrot towaru – na tzw. „rozmyślenie się” i jest to dobrą praktyką.

Podczas specjalnych okazji ta dobra praktyka może zostać ograniczona i to jest działanie zgodne z prawem, o ile konsument został poinformowany o tym fakcie

Małgorzata Cieloch

Zobacz także

- Przed tegorocznymi wyprzedażami z okazji Black Friday sugerujemy zwracanie uwagi na informacje dotyczące obniżek, w szczególności warunków promocji - podkreśliła rzecznik UOKiK. 

Radzi też, aby porównywać oferty, a jeśli wystąpią nieprawidłowości zgłaszać je do inspekcji handlowej.

Z danych UOKiK wynika, że w ramach ubiegłorocznych wyprzedaży tzw. Black Friday skarg nie było dużo. A te które były, głównie dotyczyły zawyżania cen przed po to, aby w dniu promocji obniżyć je do ceny wyjściowej lub minimalnie niższej.

Zobacz także

RadioZET.pl/PAP