Zamknij

Black Friday to okazja także dla oszustów. Jak nie paść ich ofiarą?

20.11.2020 14:07
Black Friday 2020. Kiedy? O czym warto pamiętać na zakupach?
fot. Alexa_Space/Shutterstock (ilustracyjne)

Black Friday to okazja nie tylko na zakupy w niskich cenach, ale także większe ryzyko zostania ofiarą oszustwa. O czym warto pamiętać na wyprzedażach przypomniał prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Black Friday w tym roku przypada 27 listopada. To pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia w Stanach Zjednoczonych, gdzie narodziła się tradycja wyprzedaży na kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem. Handlowcy podkreślają, że z powodu pandemii koronawirusa i rządowych obostrzeń wiele ofert przeniesie się ze stacjonarnych sklepów do internetu. To jednak nie zwalnia klientów z odpowiedzialnych zakupów - przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). 

Podczas zakupów na wyprzedażach, np. Black Friday, klienci powinni zachować ostrożność i czujność, by nie stracić pieniędzy - radzi prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Firmom przypomina, że za stosowanie praktyk naruszających interesy konsumentów grożą kary.

Black Friday. Jak nie dać się oszukać?

O prawa konsumentów oraz o to, co grozi przedsiębiorcom stosującym nieuczciwe praktyki, w przededniu zbliżających się wyprzedaży, takich jak Black Friday, prezes UOKiK był pytany w piątkowej rozmowie z Money.pl.

Zobacz także

- Musimy zachować ostrożność w zakresie, jaki produkt kupujemy i od którego przedsiębiorcy, żebyśmy nie trafili na nierzetelnego przedsiębiorcę czy oszusta, który próbuje od nas wyłudzić pieniądze - powiedział Chróstny.

Jak mówił, przede wszystkim należy pamiętać o tym, żeby dokonywać zakupów "niezwykle rozsądnie". - Kupujmy produkty zweryfikowane, szukajmy opinii na zewnątrz, jeżeli chodzi o produkty i przedsiębiorcę. Pamiętamy o naszych prawach konsumenckich - wyjaśnił.

Zobacz także

Chróstny przekazał, że UOKiK monitoruje ceny na wypadek, gdyby któryś z przedsiębiorców zdecydował się dopuścić do praktyk mających na celu oszukanie konsumentów. Urząd wystartuje też z odpowiednią kampanią informacyjną, uświadamiającą konsumentom ich prawa oraz zasady odstępowania od umów zawartych na odległość.

Jak mówi, przedsiębiorcy stosują różne chwyty. - Widzimy reklamy -70 procent. Bardzo często to dotyczy tylko wybranej grupy produktów (...) Niekiedy spotykamy się z praktykami takimi, że pomimo wyboru na przykład transakcja jest anulowana, jeżeli gdzieś przedsiębiorca stwierdzi, że jest to dla niego niekorzystne" - powiedział. Jak dodał, klienci takie praktyki powinni zgłaszać do UOKiK.

- Jeżeli chodzi o praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, to sankcje wynoszą do 10 proc. rocznego obrotu za każdą z praktyk - powiedział szef UOKiK.

Zobacz także

Black Friday zbiegnie się z obowiązywaniem rządowych obostrzeń. Co najmniej do 29 listopada zamknięte są galerie handlowe (poza np. aptekami i drogeriami), sklepy meblowe oraz ograniczenie liczby klientów robiących jednocześnie zakupy. W sklepach do 100 mkw. – 1 os/10 mkw., w sklepach powyżej 100 mkw. – 1 os/15 mkw. 

RadioZET.pl/PAP