Black Friday. Za odzież z Polski jesteśmy w stanie płacić więcej

21.11.2019 19:10
Black Friday 2019. Za co Polacy są skłonni zapłacić więcej?
fot. PIOTR KAMIONKA/REPORTER?East News

Black Friday to okazja na udane zakupy statystycznie dla co drugiego Polaka. Jak wskazują badania, jesteśmy w stanie wydać więcej na ubrania „made in Poland” nie zapominając przy tym o środowisku.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin  

Z raportu firmy doradczej KPMG wynika, że okazje i promocje lub sezonowe obniżki cen są najważniejszym czynnikiem wpływającym na podjęcie decyzji o zakupie elementu garderoby dla prawie 60 proc. Polaków. Nie dziwią zatem badania, z których wynika, że ponad połowa Polaków wybierze się na zakupy w Czarny Piątek, czyli  Black Friday.

Black Friday, czyli czarny piątek, to tradycja handlowa ze Stanów Zjednoczonych, która z roku na rok jest coraz popularniejsza również w Polsce. Za oceanem szaleństwo wyprzedaży rozpoczyna się w pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia. W tym roku Black Friday wypada 29 listopada.

Black Friday 2019 - POLSKA: kiedy jest Czarny Piątek i w których sklepach?>> 

Jak wskazują autorzy raportu KPMG, okazje są zdecydowanie najważniejszym czynnikiem zakupowym dla przedstawicieli generacji Z, czyli osób urodzonych już w XXI wieku lub końcem lat 90. Aż 64 procent przedstawicieli tego pokolenia wskazało, że podejmuje decyzję o zakupie danego produktu ze względu na jego atrakcyjną, niższą cenę.

Zobacz także

Dla 54 procent Polaków liczy się kraj pochodzenia kupowanej odzieży. Ponad połowa konsumentów deklaruje, że jest w stanie zapłacić więcej za garderobę wyprodukowaną w Polsce.
Według raportu „Rynek mody w Polsce. Wyzwania” - przygotowanego przez KPMG we współpracy z Akademią Biznesu i Prawa Mody Uczelni Łazarskiego - ponad 60 procent Polaków przyznaje, że dokonuje zakupów odzieży, obuwia i dodatków "w przemyślany sposób". Natomiast blisko 4 na 10 konsumentów deklaruje, że nowy element garderoby kupuje przynajmniej raz w miesiącu, w większości przeznaczając na ten cel nie więcej niż 150 złotych.

Zobacz także

Klienci sklepów odzieżowych coraz częściej zwracają też uwagę na ekologię. Blisko co trzeci respondent, jak wynika z raportu, jest skłonny zapłacić więcej za produkt wyprodukowany w ekologiczny sposób.

Ile Polacy wydają na ubrania i jak często robią zakupy?

Jak wynika z raportu, prawie 80 procent klientów kupuje nowe ubrania przynajmniej raz na trzy miesiące. 37 procent robi to częściej – raz w miesiącu.

Zobacz także

Badania wskazują, że średni koszt przeznaczony na kurtki, płaszcze i obuwie to według ankietowanych 200 złotych. Bluzki i t-shirty kosztują nas nie więcej niż 100 złotych. Jak wskazano w raporcie, Polacy najczęściej ubierają się w sieciówkach, co zadeklarowało 56 procent klientów.

RadioZET.pl/PAP/KPMG