Zamknij

Black Friday. Ceny spadły średnio tylko o 4 procent

06.12.2019 13:37
Black Friday 2019. Sklepy obniżyły ceny średnio o 4 proc. - badanie Deloitte
fot. Prostock-studio/Shutterstock (ilustracyjne)

Średnio 4 procent – takie obniżki przygotowali handlowcy w Polsce z okazji Black Friday. Według firmy doradczej Deloitte najwyższe promocje odnotowano w cenach gier, smartfonów i tabletów.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

– Kto jeszcze nie kupił prezentów, nie ma raczej co liczyć na atrakcyjne oferty promocyjne. Tych możemy spodziewać się dopiero w momencie rozpoczęcia wyprzedaży noworocznych – podkreśliła Agnieszka Szapiel, menedżer w dziale strategii Deloitte.

W komunikacie napisano, że eksperci Deloitte sprawdzili, jak zachowywały się ceny produktów w Black Friday rok do roku. Okazało się, że ceny tych samych 205 produktów kształtowały się podobnie w czasie tegorocznego i ubiegłorocznego Black Friday.

Zobacz także

Black Friday. Jakie obniżki?

W przypadku 59 proc. z nich ceny spadły, a w 41 proc. wzrosły. Najbardziej spadły ceny gier (o prawie 23 proc.), smartfonów (średnio o 16 proc.) oraz tabletów (średnio o 15,9 proc.).

– Nie jest to jednak zaskakujące, ponieważ w tym roku ich miejsce zajęły nowsze modele, które zawsze są lokomotywami sprzedażowymi. Z kolei wzrosty cen dotknęły perfumy oraz zabawki kreatywne i artystyczne, które jak pokazuje nasze badanie, znajdują się na czele najchętniej wybieranych przez Polaków prezentów. Wzrosty cen w tych najbardziej „rozchwytywanych” kategoriach równoważyły obniżki w tych mniej popularnych – komentował Mateusz Mańkowski, konsultant w dziale strategii Deloitte.

Firma Deloitte informuje, że podobnie, jak w ubiegłym roku „Świąteczny Barometr Cenowy” Deloitte pokazuje, że obniżki w Black Friday miały raczej charakter symboliczny.

Zobacz także

Pomiędzy piątkiem 22 listopada a piątkiem 29 listopada, czyli Black Friday, różnica w obniżonych cenach analizowanych kategorii produktów wynosiła średnio 4 procent. W ubiegłym roku było to 3,5 procent, a dwa lata temu 1,3 procent W tym samym czasie średni wzrost cen wyniósł 3 procent, więc możemy mówić, że de facto w Black Friday wartość badanego koszyka produktów zmalała jedynie o 1 procent.

Agnieszka Szapiel

Ogromne różnice w promocjach

Największe rozbieżności dało się zaobserwować w kategorii gier, gdzie różnice w czasie Black Friday pomiędzy ceną maksymalną a minimalną sięgały 172 proc.

Tego samego dnia (29 listopada) gra Call Of Duty: Black Ops (PS4) w jednym ze sklepów internetowych kosztowała 63 zł, a w innym aż 342,67 zł.

Różnica wynosiła więc 444 proc. Podobnie było z perfumami, gdzie różnice sięgały średnio 136 proc. Wodę perfumowaną Christian Dior Miss Dior (100 ml) w jednym ze sklepów można było kupić za 338,9 zł, a w innym za 659 zł, a to oznacza różnicę sięgającą prawie 100 proc.

W komunikacie dodano, że przedłużeniem promocyjnych ofert Black Friday jest tzw. Cyber Monday, który przypadł w tym roku na 2 grudnia. Ceny tego dnia w porównaniu do ostatniego piątku (29 listopada) nie zmieniły się znacząco.

Średni spadek cen w Cyber Monday wyniósł 2 proc. Dokładnie tyle samo, co średni wzrost cen. Największe różnice widoczne były w kategoriach: zabawki kreatywne i artystyczne (średnio wzrost o 4,7 proc.) oraz gry (średnio wzrost o 2,7 proc.).

Zobacz także

RadioZET.pl/PAP