Black Friday. Co o wyprzedażach sądzą młodzi Polacy?

22.11.2019 11:29
Black Friday 2019. Kiedy? Promocje. Jedna trzecia młodych Polaków nie czeka na wyprzedaże
fot. guvo59/Pixabay (ilustracyjne)

Ponad jedna trzecia młodych Polaków nie czeka na wyprzedaże z okazji Black Friday. Aż 60 proc. kieruje się oszczędnością – wynika z badania serwisu DING i Hiper-Com Poland. 

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Black Friday, czyli wyprzedaże w pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia w Stanach Zjednoczonych, jest coraz popularniejszy również w Polsce. Zarówno na sam „czarny piątek” 29 listopada, jak i dni poprzedzające sieci handlowe oraz mniejsze sklepy przygotowały niższe ceny. 

Black Friday. Co o nim myślą młodzi Polacy?

W sumie 36 procent ankietowanych nie czeka na oferty w ramach Black Friday, a 21 proc. jest niezdecydowanych lub obojętnych – stwierdziła Katarzyna Grochowska z firmy Hiper-Com Poland, cytowana przez Monday News.

Black Friday 2019 - POLSKA: kiedy jest Czarny Piątek i w których sklepach?

Trzeba podkreślić, że polscy klienci dopiero przyzwyczajają się do samej idei. Jak wiadomo, jesteśmy narodem lubiącym oszczędności, więc nowa tradycja jest witana entuzjastycznie. Jednak u nas promocje są dużo mniejsze niż w USA i część konsumentów może już tym faktem być zawiedziona. Wśród sceptyków z pewnością nie brakuje też osób, które zazwyczaj nie przykładają uwagi do cen i okazji.

Katarzyna Grochowska

Z kolei dr Maria Andrzej Faliński, wieloletni obserwator rynku detalicznego, uważa, że te wyniki pokazują duże zainteresowanie akcją. Ekspert zwraca uwagę na to, że w Polsce małe sklepy wciąż stanowią prawie połowę rynku.

Co więcej, 40 proc. społeczeństwa mieszka na wsi, gdzie w zasadzie nie ma firm uczestniczących w tym zjawisku. Podobnie jest w miastach poniżej 25 tys. mieszkańców, które stanowią ok. 10 proc. polskiego społeczeństwa.

Zobacz także

Osoby niezainteresowane Black Friday podnoszą zarzut, że sklepy robią więcej szumu, niż jest z tego korzyści – uważa tak 35 proc. respondentów. Konsumenci skarżą się też, że rabaty są zbyt małe – uważa tak 20 proc. ankietowanych.

Niektórzy uważają, że coraz trudniej jest coś kupić w dobrej cenie – 15 proc. A jeszcze inni zapewniają, że przeceny oferowane w ramach tej akcji nie robią na nich wrażenia – 11 proc.

Black Friday. Co zamierzają kupić młodzi?

Jak komentuje dr Faliński, to są opinie klientów, dla których obniżki są codziennością. Stale z nich korzystają, np. w dyskontach lub w outletach. Tam, gdzie regularne ceny są stosunkowo wysokie, nie mogą liczyć na zakupy za bezcen. I to może być dla nich irytujące.

Black Friday 2019 - SKLEPY, promocje i kody rabatowe na Czarny Piątek w Polsce

– Badani to w większości ludzie wychowani w dobie internetu. Dzięki temu, że porównują ze sobą oferty dostępne online, stali się świadomymi konsumentami. Jest to też pokolenie, które żyje globalnie. Dowiaduje się z internetowych źródeł o promocjach oferowanych w ojczyźnie Black Friday, gdzie obniżki cen na elektronikę potrafią przekraczać nawet 50 procent bazowej wartości. I z tego właśnie powodu przeceny na polskim rynku nie robią na konsumentach aż tak dużego wrażenia – wskazał Michał Majszczyk, ekspert z Hiper-Com Poland, cytowany przez Monday News.

Zobacz także

Młodzi Polacy, którzy zamierzają korzystać z nadchodzących okazji zakupowych, w większości doskonale wiedzą, co w pierwszej kolejności będą chcieli kupić.

Prawie połowa z nich zdecydowanie wskazuje na elektronikę – 49 proc. Wiele osób będzie też polowało na ubrania – 33 proc. Dalej konsumenci wymieniają perfumy – 6 proc, kosmetyki – 5 proc., obuwie – 2 proc., art. dla dzieci – 2 proc., a na samym końcu – przedmioty do domu i ogrodu – 1 proc.

Badanie zostało zrealizowane przez serwis oraz aplikację mobilną DING (Grupa AdRetail) oraz międzynarodową firmę Hiper-Com Poland. Działania były prowadzone na terenie 34 dużych i średnich miast w całej Polsce. Od 25 października do 8 listopada 2019 roku odbyły się 1004 wywiady bezpośrednie. W ankiecie wzięło udział 48 proc. kobiet i 52 proc. mężczyzn w wieku od 18 do 35 lat.

Zobacz także

RadioZET.pl/Monday News