Black Friday. Ponad połowa konsumentów planuje skorzystać z wyprzedaży

15.11.2019 08:52
Black Friday 2019. Kiedy? Ponad połowa konsumentów planuje skorzystać z wyprzedaży
fot. PopTika/Shutterstock (ilustracyjne)

Ponad połowa konsumentów planuje zrobić przedświąteczne zakupy w okolicy Black Friday – wynika z badania firmy doradczej Deloitte. Podczas wyprzedaży coraz częściej pomaga nam smartfon.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Black Friday, czyli czarny piątek, to tradycja handlowa ze Stanów Zjednoczonych, która z roku na rok jest coraz popularniejsza również w Polsce. Za oceanem szaleństwo wyprzedaży rozpoczyna się w pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia. W tym roku Black Friday wypada 29 listopada.

Według badania Deloitte aż 35 proc. konsumentów w Stanach Zjednoczonych planuje zrobić zakupy świąteczne już pod koniec października. Aż 44 proc. planuje je zrobić w pierwszej połowie listopada, a już 64 proc. w drugiej połowie tego miesiąca.

Jednocześnie najwięcej, bo aż 69 proc. konsumentów, planuje wybrać się na świąteczne zakupy w pierwszej połowie grudnia. Nie inaczej jest w Polsce, co potwierdzają przedstawiciele centrów handlowych.

Zobacz także

Połowa konsumentów zrobi zakupy w Black Friday

– Zaczynamy już w połowie listopada i rozpędzamy się aż do ostatniego tygodnia przed Wigilią. Trend, który dziś obserwujemy w USA, można więc spokojnie przełożyć także na polskie realia – podkreśliła Marta Drzewiecka, marketing & customer experience manager w Newbridge Poland.

Skąd ten pośpiech? Drzewiecka wskazuje przede wszystkim na Black Friday.

Black Friday 2019 - POLSKA: kiedy jest Czarny Piątek i w których sklepach?

– Przedświąteczny ruch w sklepach napędzają dziś nie tylko same święta, ale także Black Friday, przypadający pod koniec listopada. To właśnie ze względu na jego rosnącą popularność coraz więcej sklepów do świąt gotowe jest już w połowie listopada, a nawet wcześniej – wyjaśnia.

Sami konsumenci zdają się nie mieć nic przeciwko, co potwierdzają najnowsze dane Deloitte.

W tym roku aż 53 proc. z nich planuje swoje zakupy świąteczne zrobić dokładnie w okolicach Black Friday, korzystając przy tym ze sklepowych przecen i promocji. 44 proc. z kolei ma zaplanowane zakupy 4 dni później, w okolicach Cyber Monday, czyli w trakcie internetowego odpowiednika tego handlowego „święta”.

Zobacz także

Polacy z dużą otwartością przyjęli amerykański czarny piątek. Dzień ten także bardzo szybko stał się częścią przedświątecznej gorączki, przede wszystkim ze względu na korzyści finansowe. Black Friday przynosi bowiem promocje sięgające niekiedy 40-60 procent. W rezultacie zakupy w tym czasie są w stanie mocno odciążyć budżet przeznaczony chociażby na prezenty czy dekoracje.

Marta Drzewiecka

Wyprzedaże ze smartfonem w ręku

Jak pokazują badania Deloitte, aż 75 proc. konsumentów kieruje się przy zakupach świątecznych przede wszystkim ceną, szukając przy tym jak najlepszych okazji.

Widać wyraźnie, że nauczyliśmy się je rozkładać w czasie, planując na przykład część zakupów na promocjach w listopadzie. Wtedy też chętnie kupujemy prezenty. Jedzenie z kolei kupujemy dopiero w grudniu, zwykle w ostatnim tygodniu przed świętami. W efekcie nie obciążamy jednorazowo swojego budżetu i nie zmuszamy się do zaciskania pasa. Korzystają na tym oczywiście handlowcy, którzy sezon świąteczny mają prawie dwa miesiące, ale także konsumenci, którzy mogą sobie pozwolić na większe zakupy.

Marta Drzewiecka

Ponadto w tym roku chętniej niż w latach ubiegłych konsumenci sięgną po technologie.

Aż 70 proc. deklaruje, że w zakupach pomoże im smartfon. Jego popularność jako narzędzia zakupowego w ciągu ostatnich 3 lat wzrosła aż o 11 proc. – informuje Deloitte. Jeszcze w 2017 roku podczas zakupów korzystało z niego 59 proc. konsumentów.

Coraz więcej sklepów stacjonarnych łączy zakupy online z offline. Dziś kupując np. w drogerii, dostajemy rabat po okazaniu kuponu z aplikacji sklepu. Co więcej, wiele tradycyjnych sklepów w trakcie Black Friday zachęca także swoich klientów do promocji internetowych w trakcie Cyber Monday. Tym samym płacąc za rzecz, przy kasie już możemy sprawdzić, jaką ofertę sklep przygotował online.

Marta Drzewiecka

Zobacz także

RadioZET.pl/mat. prasowe