Black Friday 2019: sklepy zarobią nawet 2,3 miliarda złotych

18.11.2019 09:19
Czarny piątek 2019. Black Friday warty miliardy złotych
fot. Shutterstock/Rawpixel.com (ilustracyjne)

Już niebawem łowcy okazji w sklepach ruszą na zakupy. Czarny Piątek to złoty interes dla sprzedawców, którzy tego dnia zarobią miliardy złotych. 

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin  

Jak wynika z badań, ponad połowa Polaków ruszy na zakupy pod koniec listopada. Black Friday, czyli fala promocji w sklepach, to zwyczaj, który Polska przejęła ze Stanów Zjednoczonych, gdzie jest on najbardziej popularny. Tego dnia sklepy oferują wiele zniżek i specjalnych ofert, a sam Czarny Piątek nazywany jest początkiem sezonu zakupowego przed Bożym Narodzeniem. Czarny Piątek wypada zawsze tuż po Święcie Dziękczynienia, czyli w tym roku będzie to ostatni piątek listopada. W tym roku będzie to 29 listopada.

29 listopada w Polsce prawdopodobnie pobity zostanie rekord dziennych obrotów w handlu detalicznym – prognozuje „Rzeczpospolita”.
Zakupy planuje 68 procent badanych, a rok temu robiło je 59 procent. Statystyczny konsument planuje wydanie w ten dzień 382 złotych. Zgodnie z badaniami serwisu Picodi wydatki przekroczą 2,3 miliarda złotych.

Black Friday 2019 - POLSKA: kiedy jest Czarny Piątek i w których sklepach? 

Jak przypomina dziennik, kilkanaście tysięcy polskich e-sklepów z platformy Shoper rok temu w ten dzień zanotowało o 91 procent wyższą sprzedaż niż podczas Black Friday w 2017 roku. Sami klienci w ubiegłoroczny Black Friday wydali prawie trzy razy więcej niż miesiąc wcześniej. 

Bijący co roku rekordy Black Friday działa jak samospełniająca się przepowiednia. Kupujący spodziewają się wielkiego święta zakupów, a sprzedawcy widzą, że działania marketingowe w tym okresie są nadzwyczaj skuteczne i często rozciągają czas trwania promocji na cały weekend lub tydzień, a niektórzy zaczynają nawet z miesięcznym wyprzedzeniem 

– mówi Oliwia Tomalik, marketing manager Shopera.

Z danych Smartscope dla sieci RTV Euro AGD, które poznała „Rzeczpospolita", wynika, że trzy czwarte Polaków planuje w tegoroczny Black Friday kupować ubrania, kolejne pod względem wskazań są buty oraz kosmetyki. To zysk nie tylko dla sklepów stacjonarnych. 62 procent Polaków planuje tego dnia e-zakupy.

Zobacz także

RadioZET.pl/”Rzeczpospolita”