Black Friday. Uwaga na sztuczne promocje

28.11.2019 08:37
Black Friday 2019. Cena telewizora poszła w górę tuż przed "czarnym piątkiem"
fot. Adam Burakowski/REPORTER/East News (ilustracyjne)

Sztuczne obniżki i tylko kilkuprocentowe wyprzedaże - tak w wielu sieciach handlowych wygląda Black Friday. Podczas szukania okazji podczas "czarnego piątku" warto być uważnym konsumentem - podkreśliła "Gazeta Wyborcza". 

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Black Friday, który w tym roku wypada 29 listopada, to komercyjna tradycja bardzo atrakcyjnych wyprzedaży na niecały miesiąc przed Świętami Bożego Narodzenia. W USA, gdzie "czarny piątek" jest tuż po Dniu Dziękczynienia", obniżki sięgają nawet 90-95 procent. A w Polsce?

Sztuczne promocje

Jak podała "Gazeta Wyborcza", handlowcy w naszym kraju czasami tworzą sztuczne obniżki - najpierw podwyższają ceny wybranych produktów, by tuż przed Black Friday ogłosić duże promocje.

Zobacz także

Na przykład jedna z większych sieci elektromarketów promuje obniżkę ceny telewizora Samsung QLED QE43Q60RAT, który wyłącznie 26 listopada ma kosztować 2399  (obniżka z 2999 zł). Jednak okazuje się, że zaledwie 6 listopada ten sam produkt był dostępny za 2199 zł.

Z kolei smartfon OPPO A9 2020 (kolor niebieski) można kupić z okazji "czarnego piątku" za 999 zł. "GW" wskazała, że to standardowa cena tego produktu, a spadek z 1299 zł pojawiła się dopiero w październiku. 

Black Friday 2019 - SKLEPY, promocje i kody rabatowe na Czarny Piątek w Polsce

Dziennik podkreślił, że ubiegłym roku ceny z okazji Black Friday porównaniu były niższe średnio o 3,5 proc. w porównaniu do cen sprzed tygodnia. To wynik badania firmy doradczej Deloitte. 

Zobacz także

"Schłodzić swoje emocje"

W ubiegłym roku na 8,5 tys. cen produktów wybieranych jako prezenty na święta, w sumie 67 proc. z nich w Black Friday nie zanotowano żadnej zmiany. Spadek cen dotyczył zaledwie 21 proc. produktów z tej grupy. Dla porównania - średnia cena iPhone 8 64GB spadła zaledwie o pół procenta w ciągu tygodnia z Black Friday.

Co powinni zrobić konsumenci podczas "czarnego piątku"?

- Jedyną drogą żeby się nie nabrać to jest zdawać sobie sprawę, że takie zjawisko występuje - wskazał Prof. Andrzej Falkowski, psycholog biznesu z Uniwersytetu SWPS w rozmowie z "GW".

- Mając wiedzę jak to zjawisko funkcjonuje i jakie mechanizmy są uruchamiane w naszym mózgu można schłodzić swoje emocje - dodał.

Zobacz także

RadioZET.pl/Gazeta Wyborcza