Dlaczego owoce i warzywa w marketach są zafoliowane?

16.02.2020 15:02
Biedronka. Lidl. Carrefour. Dlaczego owoce i warzywa są zafoliowane?
fot. Big Foot Productions/Shutterstock (ilustracyjne)

Klienci dyskontów i supermarketów zwracają uwagę na pojedyncze warzywa i owoce pakowane w folię. W jaki sposób sieci handlowe tłumaczą taką praktykę?

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Plastik i jego nadmierna produkcja staje się coraz większym problemem. Według różnych danych, od 1,1 do 8,8 miliona ton tworzyw sztucznych trafia rocznie do mórz i oceanów, degradując naturalne środowisko.

Z roku na rok sieci handlowe i inne przedsiębiorstwa chwalą się odchodzeniem od użycia plastiku. Mimo to wciąż jest on powszechny. Dziennikarz Mariusz Szczygieł zwrócił uwagę na Facebooku na problem pojedynczo pakowanych w folię warzyw i owoców.

Zobacz także

Dlaczego ogórek jest owinięty folią?

"Biedronka jest w Polsce niechlubnym liderem, jeśli chodzi o ilość warzyw i owoców pakowanych w plastik. W jej sklepach znajdziemy też papierowe woreczki z plastikowym "okienkiem", których nie poddaje się recyklingowi, foliowe rękawiczki czy darmowe woreczki jednorazowe (tzw. zrywki)" - napisał Szczygieł.

W rozmowie z portalem Business Insider Polska Arkadiusz Mierzwa - kierownik komunikacji korporacyjnej w Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci Biedronka) - powiedział, że w ich sklepach najbardziej popularne warzywa i owoce są sprzedawane luzem.

Przede wszystkim chodzi tu o banany, mandarynki, pomarańcze, jabłka, pomidory, ziemniaki i marchew. Łącznie aż 70 procent sprzedawanych w naszej sieci warzyw i owoców nie posiada dodatkowego opakowania

Arkadiusz Mierzwa

Zobacz także

W takim razie dlaczego Biedronka w ogóle pakuje owoce i warzywa w folię? Zdaniem sieci dzięki temu zachowują dłuższą świeżość - na przykład o tydzień w przypadku ogórka. 

Podobnie jest w przypadku cukinii czy brokułów, szczególnie kiedy są sprowadzane poza sezonem ich dostępności w Polsce. Dodatkowe opakowanie pozwala zminimalizować straty żywności na etapie transportu, sprzedaży w sklepie oraz w domach konsumentów

Arkadiusz Mierzwa

Bio produkty również w plastiku

Okazuje się, że w plastik pakowane są nie tylko warzywa i owoce w dyskontach. W Carrefourze w ten sposób sprzedawane są nawet te pochodzące z ekologicznych upraw. Dlaczego?

"Obecnie w sklepie Carrefour Bio tylko wybrane produkty są w opakowaniach plastikowych" - przekazało biuro prasowe Carrefour dla Business Insider Polska. Jednocześnie sieć zapewnia, że inwestuje w eliminację plastiku ze sklepowych półek.

Przykładami już wdrożonych zmian są opakowania wybranych produktów bio wykonane z celulozy, które są w 100 proc. biodegradowalne czy opakowania bananów bio, gdzie plastikowe opakowanie zostało zastąpione wstążką, która utrzymuje kiść bananów razem

Carrefour Polska

Zobacz także

Bawełniane siatki i znakowanie światłem

Tymczasem w Biedronce produkty bio nie są już pakowane w plastik, lecz w papierowe tacki oraz folię celulozową. 

Z kolei Lidl znalazł inny sposób na eliminację plastiku. W grudniu ubiegłego roku rozpoczęto testy znaczenia warzyw ekologicznych za pomocą naturalnego światła, realizowany we współpracy z firmą Farma Świętokrzyska.

W taki sposób znakowane są seler, pietruszka, buraki, awokado hass, a wkrótce także mango czy marchew - wszystkie pochodzące z ekologicznych upraw.

- W przyszłości planujemy wprowadzić to rozwiązanie także na sezonowe warzywa. W ten sposób rozpakowaliśmy z plastikowych opakowań kolejne warzywa bio, a informację o tym, że są to produkty bio znajdziemy bezpośrednio na skórce - przekazała Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska w rozmowie z Business Insider Polska.

Innym sposobem na ekologiczne pakowanie warzyw i owoców są bawełniane siatki, które dla klientów oferuje Carrefour. Pierwsza partia produktów została wyprzedana - jeden woreczek w 100-proc. wykonany z bawełny kosztował 5,99 zł.

Zobacz także

RadioZET.pl/Business Insider Polska