Oceń
Klienci dyskontów i supermarketów zwracają uwagę na pojedyncze warzywa i owoce pakowane w folię. W jaki sposób sieci handlowe tłumaczą taką praktykę?
Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku
Plastik i jego nadmierna produkcja staje się coraz większym problemem. Według różnych danych, od 1,1 do 8,8 miliona ton tworzyw sztucznych trafia rocznie do mórz i oceanów, degradując naturalne środowisko.
Z roku na rok sieci handlowe i inne przedsiębiorstwa chwalą się odchodzeniem od użycia plastiku. Mimo to wciąż jest on powszechny. Dziennikarz Mariusz Szczygieł zwrócił uwagę na Facebooku na problem pojedynczo pakowanych w folię warzyw i owoców.
Dlaczego ogórek jest owinięty folią?
"Biedronka jest w Polsce niechlubnym liderem, jeśli chodzi o ilość warzyw i owoców pakowanych w plastik. W jej sklepach znajdziemy też papierowe woreczki z plastikowym "okienkiem", których nie poddaje się recyklingowi, foliowe rękawiczki czy darmowe woreczki jednorazowe (tzw. zrywki)" - napisał Szczygieł.
W rozmowie z portalem Business Insider Polska Arkadiusz Mierzwa - kierownik komunikacji korporacyjnej w Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci Biedronka) - powiedział, że w ich sklepach najbardziej popularne warzywa i owoce są sprzedawane luzem.
Przede wszystkim chodzi tu o banany, mandarynki, pomarańcze, jabłka, pomidory, ziemniaki i marchew. Łącznie aż 70 procent sprzedawanych w naszej sieci warzyw i owoców nie posiada dodatkowego opakowania
W takim razie dlaczego Biedronka w ogóle pakuje owoce i warzywa w folię? Zdaniem sieci dzięki temu zachowują dłuższą świeżość - na przykład o tydzień w przypadku ogórka.
Podobnie jest w przypadku cukinii czy brokułów, szczególnie kiedy są sprowadzane poza sezonem ich dostępności w Polsce. Dodatkowe opakowanie pozwala zminimalizować straty żywności na etapie transportu, sprzedaży w sklepie oraz w domach konsumentów
Bio produkty również w plastiku
Okazuje się, że w plastik pakowane są nie tylko warzywa i owoce w dyskontach. W Carrefourze w ten sposób sprzedawane są nawet te pochodzące z ekologicznych upraw. Dlaczego?
"Obecnie w sklepie Carrefour Bio tylko wybrane produkty są w opakowaniach plastikowych" - przekazało biuro prasowe Carrefour dla Business Insider Polska. Jednocześnie sieć zapewnia, że inwestuje w eliminację plastiku ze sklepowych półek.
Przykładami już wdrożonych zmian są opakowania wybranych produktów bio wykonane z celulozy, które są w 100 proc. biodegradowalne czy opakowania bananów bio, gdzie plastikowe opakowanie zostało zastąpione wstążką, która utrzymuje kiść bananów razem
Bawełniane siatki i znakowanie światłem
Tymczasem w Biedronce produkty bio nie są już pakowane w plastik, lecz w papierowe tacki oraz folię celulozową.
Z kolei Lidl znalazł inny sposób na eliminację plastiku. W grudniu ubiegłego roku rozpoczęto testy znaczenia warzyw ekologicznych za pomocą naturalnego światła, realizowany we współpracy z firmą Farma Świętokrzyska.
W taki sposób znakowane są seler, pietruszka, buraki, awokado hass, a wkrótce także mango czy marchew - wszystkie pochodzące z ekologicznych upraw.
- W przyszłości planujemy wprowadzić to rozwiązanie także na sezonowe warzywa. W ten sposób rozpakowaliśmy z plastikowych opakowań kolejne warzywa bio, a informację o tym, że są to produkty bio znajdziemy bezpośrednio na skórce - przekazała Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska w rozmowie z Business Insider Polska.
Innym sposobem na ekologiczne pakowanie warzyw i owoców są bawełniane siatki, które dla klientów oferuje Carrefour. Pierwsza partia produktów została wyprzedana - jeden woreczek w 100-proc. wykonany z bawełny kosztował 5,99 zł.
RadioZET.pl/Business Insider Polska
Oceń artykuł
