Koronawirus. Czy markety są gotowe na skutki epidemii?

11.03.2020 16:46
Biedronka. Lidl Żabka. Jak markety są gotowe na koronawirusa?
fot. MAREK LASYK/REPORTER/East News (ilustracyjne)

Czy największe sieci handlowe są gotowe na epidemię koronawirusa? Lidl zachęca do płatności bezgotówkowych, a Żabka wstrzymała dostawy produktów z Włoch.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Koronawirus, którym w Polsce do tej pory zaraziło się 27 osób (stan na popołudnie 11 marca), mocno wpływa na rynek handlu w Polsce.

Według badań firmy Nielsen, od 24 lutego do 1 marca w porównaniu do poprzedniego tygodnia o 17 proc. wzrosła sprzedaż artykułów spożywczych, kosmetyków i chemii gospodarczej. Szczególnie w przypadku produktów higienicznych, dezynfekcyjnych i sypkich.

Zobacz także

Z kolei resort rozwoju wraz z Głównym Inspektoratem Sanitarnym (GIS) wydali zalecenia dla obiektów handlowych w związku z epidemią koronawirusa. Zaapelowano o promowanie płatności bezgotówkowych, udostępnienie środka antybakteryjnego dla klientów i pracowników sklepów oraz zachowanie minimum metr odległości od kichającej i kaszlącej osoby.

Lidl zachęca do płatności kartą

Jak na zagrożenie koronawirusem zareagowały największe sieci handlowe?

"Aktualnie dostępność artykułów spożywczych i przemysłowych niezmiennie odpowiada na bieżące potrzeby naszych klientów" - podało biuro prasowe Lidl Polska.

W marketach Lidla pojawiły się plakaty opracowane przez GIS oraz Ministerstwo Zdrowia w sprawie zachowania środków ostrożności.    

Zobacz także

Aktualnie uruchamiamy komunikaty głosowe w sklepach zachęcające do płatności bezgotówkowych oraz przestrzegania zasad wspierających bezpieczeństwo naszych klientów

Lidl Polska

"Nasze regały z pieczywem spełniają wymogi sanitarne. Ponadto zachęcamy klientów, aby wybierając pieczywo, korzystali z jednorazowych rękawic, które są dostępne przy regałach z pieczywem. Lada moment na przeszkleniach pojawią się dodatkowe naklejki przypominające o obowiązku korzystania z jednorazowych rękawic w trakcie nakładania pieczywa" - podał Lidl.

Sieć handlowa zapewnia, że "każdego dnia przed otwarciem sklepu ma miejsce porządkowanie całej sali sprzedaży".

Następnie w trakcie godzin pracy sklepu czyszczenie odbywa się doraźnie, kiedy istnieje taka potrzeba. Na koniec dnia pracownicy sprzątają strefę kas oraz salę sprzedaży. Szczególną uwagę przykładamy do stref artykułów świeżych, gdzie prezentowane są owoce, warzywa, odpieki oraz produkty chłodnicze. W sklepach posiadamy profesjonalny sprzęt do utrzymania porządku, w tym urządzenie do mycia posadzek (hako), mopy oraz specjalistyczne płyny myjące

Lidl Polska

Sieć podkreśliła również fakt systematycznego mycia wózków sklepowych. 

Zobacz także

Żabka wstrzymała dostawy produktów z Włoch

Natomiast Żabka, pod której szyldem prowadzone jest ponad 6 tys. sklepów, zamówiła dodatkowe środki dezynfekujące oraz rękawiczki, które nieodpłatnie trafią do franczyzobiorców.

Dostarczono również do sklepów w całej Polsce informacje o zachowaniu ostrożności podczas zakupów i higienie. "Wstrzymaliśmy dostawy produktów z Włoch" - podała sieć.

Opracowaliśmy scenariusze na wypadek np. konieczności wyłączenia części centrów logistycznych czy pracy zdalnej pracowników. Skonsultowaliśmy zapisy instrukcji postępowania w przypadku podejrzenia zarażenia koronawirusem jednego z naszych pracowników

Sieć Żabka

Natomiast pracownicy Żabki, którzy wrócili z zagranicznych wyjazdów, zostali objęci 14-dniowym okresem pracy zdalnej.

Czy brakuje towarów na półkach?

Z kolei zdaniem Polskiej Izby Handlowe (PIH), sytuacja związana z koronawirusem nie wpłynęła znacząco na funkcjonowanie handlu detalicznego w Polsce.

- Na półkach nie brakuje raczej towarów o długim okresie przydatności do spożycia takich jak makaron, konserwy, ryż czy mąka. Dystrybutorzy nie odczuwają braków w dostawach produktów - przekazał  Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

Zobacz także

Dodał, że handel w zakresie zaopatrzenia funkcjonuje w większości segmentów normalnie.

Podobnie wypowiedział się Jan Domański z EuroCash, dystrybutora m.in. produktów spożywczych, który wskazał, że nie są odnotowywane problemy, ani przerwy w dostawach. - Sprzedaż detaliczna spółki odbywa się w miejscowościach poniżej 100 tysięcy mieszkańców i w tych punktach nie odnotowano problemów - poinformował.

Na problemy nie wskazuje też sieć Biedronka. - Monitorujemy poziom sprzedaży w całej sieci i ruch nie jest większy, niż w przypadku promocji (...) Dostawy do sklepów odbywają się w sposób normalny - przekazało biuro prasowe portugalskiej sieci handlowej.

Polska Izba Handlu zwróciła jednak uwagę, że problemy z dostawami pojawiają się w drogeriach gdzie brakuje mydła czy produktów antybakteryjnych.

Wyraźniej sytuacja dostrzegalna jest w drogeriach w szczególności w zakresie mydła czy produktów antybakteryjnych – tu rzeczywiście są dość poważne braki. Docierają do nas sygnały, że nasi członkowie nie tylko na bieżąco monitorują zarówno zalecenia ze strony organów państwowych, jak i procedowanie specustawy, ale już teraz podejmują kroki o charakterze prewencyjnym. Na ten moment mowa przede wszystkim o działaniach w zakresie informacyjnym i opracowywaniu różnych scenariuszy funkcjonowania przedsiębiorstw, zależnie od rozwoju sytuacji

Maciej Ptaszyński

Zobacz także

RadioZET.pl/PAP