Zamknij

Czy bez maseczki nie zrobimy zakupów?

20.08.2020 11:47
Biedronka. Aldi. Żabka. IKEA. Czy bez maseczki nie zrobimy zakupów?
fot. Dziurek/Shutterstock (ilustracyjne)

Czy za brak maseczki klienci nie zrobią zakupów w marketach? Biedronka, Aldi, Żabka czy IKEA opublikowały swoje stanowiska w tej sprawie.

Pandemia koronawirusa spowodowała, że podczas zakupów klienci powinni mieć zasłonięte usta i nos. Tak stanowią rządowe regulacje, które wprowadzono w celu ograniczenia zakażeń wirusem SARS-CoV-2.

Oficjalnie za złamanie zakazu zakrywania nosa i ust w miejscach publicznych może grozić kara nawet do 30 tys. zł. Jednak jest ona nakładana przez Sanepid drogą administracyjną, co utrudnia wyegzekwowanie mandatu. W rezultacie wiele klientów obchodzi zakaz noszenia maseczek. Jak na to reagują sklepy?

Biedronka, Żabka, Auchan. Czy bez maseczki zrobimy zakupy?

Niektóre sieci handlowe bardzo restrykcyjnie podeszły do sprawy zasłaniania nosa i ust podczas pandemii. Jedną z nich jest IKEA, która oficjalnie oświadczyła nie obsługiwanie klientów bez maseczek. 

Zobacz także

"Osoby nie stosujące się do tego wymogu, poza osobami zwolnionymi na mocy obowiązujących przepisów prawa, nie będą obsługiwane. Dbajmy o siebie nawzajem" - poinformowała sieć na Facebooku.

Jak to wygląda w innych popularnych sieciach sklepów?

"W świetle powszechnie obowiązującej interpretacji przepisów, kasjer ma prawo do odmowy sprzedaży, jeżeli klient nie zasłoni nosa i ust. Niezależnie jednak od regulacji i zaleceń, naszym zdaniem najważniejsze jest budowanie wśród klientów świadomości jak bardzo codzienne zachowania w sklepie mają wpływ na wspólne bezpieczeństwo" - przekazała Żabka Polska, w komunikacie dla portalu Bankier.pl.

"Mamy bowiem do czynienia z trudną sytuacją, w której franczyzobiorcy i kasjerzy borykają się ze zmianami zachodzącymi w przepisach oraz nierzadko negatywnymi reakcjami klientów na przypomnienie o konieczności noszenia maseczek" - dodała sieć Żabka.

Również w sklepach Auchan klienci są sprawdzani przy wejściu do marketów.

Zobacz także

– Wszystkie sklepy Auchan Retail Polska postępują zgodnie z przyjętymi na samym początku epidemii ścisłymi procedurami bezpieczeństwa. Przy wejściu do sklepu agent ochrony weryfikuje, czy klienci mają założone maseczki i zwraca uwagę tym, którzy ich nie posiadają. Maseczki i przyłbice można kupić przy samym wejściu do sklepu, dzięki czemu klient, który po prostu maseczki zapomniał, może się od razu w nią zaopatrzyć  – komentowała Dorota Patejko, dyrektor ds. Komunikacji i CSR Auchan Retail Polska, w rozmowie z Bankier.pl.

Klientów bez maseczek może również nie obsłużyć załoga sklepów Biedronka.

Bezpieczeństwo naszych klientów i pracowników było i jest dla nas najważniejsze. Dlatego poinformowaliśmy już naszych pracowników o nowych wytycznych dotyczących noszenia maseczek przez klientów i uczuliliśmy ich na tę kwestię

Biuro prasowe Biedronki

Na nowe regulacje w sprawie maseczek w sklepach czeka m.in. sieć Aldi.

Zobacz także

- Nasi pracownicy zostali poinstruowani również, że mogą zwracać klientom uwagę na obowiązek zasłaniania ust i nosa i prosić ich o dbanie o wspólne bezpieczeństwo, wzmacniamy również komunikację w tym temacie - podkreśliła Agata Biernacka, kierownik Działu Komunikacji i PR Aldi Polska, cytowana przez Bankier.pl.

Również sieć Tesco uczuliła swoich pracowników, aby reagowali na brak maseczek na twarzach klientów. 

Ministerstwo Zdrowia apeluje do handlowców w sprawie kontrolowania zasłaniania nosa i ust w pomieszczeniach zamkniętych. Jednak nadal nie zostały wprowadzone nowe regulacje w tej sprawie. 

RadioZET.pl/Bankier.pl