Zamknij

Biedronka zdetronizowana. Oto najtańszy sklep w Polsce

22.06.2021 16:38
klient z koszykiem pełnym zakupów
fot. Marek BAZAK/East News

Biedronka, Lidl i inne dyskonty nie oferują tak atrakcyjnych cen, jak jedna z największych sieci handlowych. Branża dokonała rzeczy niemożliwej: mimo szalejące inflacji cena koszyka zakupowego spadła rok do roku o 4,9 procent.

Ceny czynią cuda – to hasło jest szczególnie aktualne w niepewnych pandemicznych czasach, gdy nie zna się dnia ani godziny kolejnego lockdownu grożącego zamrożeniem gospodarki i utratą źródła utrzymania.

Największa sieć handlowa w Polsce, czyli Biedronka, swoją pozycję budowała przez lata gwarantując klientom niskie ceny. Dyskont nie jest już jednak najtańszy. Gdzie pójść na zakupy, żeby zapłacić najmniej?

Najtańszym sklepem jest Auchan. Biedronka i Lidl w tyle

Analizę wytypowanego koszyka zakupowego prowadzi ASM Sales Force Agency. Eksperci co miesiąc sprawdzają, ile kosztują najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii. Pod lupę brane są ceny nabiału, mięsa i wędlin, napoi, słodyczy, alkoholi, chemii domowej i kosmetyków.

Różnice pomiędzy kwotami, jaki należy wydać na zakupy w różnych sieciach handlowa potrafi być znaczna: z raportu za maj 2021 wynika, że najdroższy sklep życzy sobie za takie same produkty 17 procent więcej, niż najtańszy.

W badaniach sprawdzane są oferty 11 sieci handlowych: Auchan, Biedronka, Carrefour, E. Leclerc, Intermarché, Kaufland. Lidl, Makro, Selgros, Tesco oraz najpopularniejsze sklepy internetowe.

Średnia cena koszyka w maju 2021 roku wyniosła 227 zł 19 groszy. Zdecydowanie najdroższe były zakupy robione przez internet: uszczuplały portfel o niemal 260 zł. Na drugim końcu skali znalazło się Auchan, w którym za wytypowane zakupy trzeba było zapłacić 210 zł 52 grosze.

foto: ASM Sales Force Agency
fot. foto: ASM Sales Force Agency

W porównaniu do kwietnia 2021 roku ceny w Auchan spadły łącznie o 4 zł 3 gr. Tanie zakupy można zrobić także w Carrefourze oraz Makro.

Biedronka okazała się oferować ceny zbliżone do wyliczonej średniej: za koszyk zakupowy trzeba było zapłacić w niej 226 zł 39 gr. Lidl z kolei okazał się droższy od większości konkurentów, za wytypowane produkty życząc sobie 229 zł 38 gr.

Sieci handlowe prowadzą bardzo agresywną politykę cenową: w porównaniu do kwietnia 2021 wartość koszyka zakupowego zmniejszyła się o 0,04 procent, rok do roku zaś, czyli w stosunku do maja 2020, spadła o 4,9 procent.

RadioZET.pl/Business Insider Polska/ ASM Sales Force Agency